Elektrische auto's: dit is waarom je best niet te veel snellaadt

1j geleden Maxime Pasture

Antoine Picron, Senior Manager Public Policy bij ChargePoint, onthult een paar tips over hoe je de levesnduur van de batterij van je elektrische auto (EV) bevordert en tegelijkertijd ook wat kostbare euro's bespaart!

Er zijn drie verschillende soorten opladen bij EV's: wisselstroom (AC) opladen, met een vermogen tussen 7 en 22 kW (dit is over het algemeen het type stroom dat je in huiselijke omgevingen vindt), gelijkstroom (DC) opladen, met een vermogen tussen 22 kW en 50 kW (of in sommige gevallen zelfs meer), en ultrasnel opladen, met een vermogen van meer dan 100 kW.

Wisselstroom vs. gelijkstroom: wat is het verschil?

Hoewel het gebruik van laadstations niet verschilt van het ene type tot het andere, verandert wel het type stroom - wisselstroom of gelijkstroom - en dat is bepalend voor de wachttijd voor het opladen. Om dit beter te begrijpen, moet je weten dat elektrische voertuigen uitgerust zijn met laders die wisselstroom omzetten in gelijkstroom voor de batterij. Snellaadstations daarentegen hebben deze wisselstroom al omgezet in gelijkstroom voordat ze deze aan het voertuig leveren. Op deze manier wordt de batterij direct opgeladen, zonder dat de elektrische stroom hoeft te worden omgezet.

Aan de andere kant zijn de kosten hoger wanneer je een snellaadstation gebruikt, omdat deze stations meer stroom leveren en snellaadstations op gelijkstroom duurder zijn om te installeren en te bedienen.

Antoine Picron: "Een andere reden om geen overdreven gebruik te maken van deze snellaadstations is dat ze veel energie produceren en daardoor je batterij kunnen belasten. Voortdurend gebruik van deze oplaadpunten kan na verloop van tijd de efficiëntie en levensduur van je batterij verminderen. Daarom gebruik je snelladen best alleen als je het echt nodig hebt", bijvoorbeeld tijdens lange reizen.

De 80%-regel

Om ervoor te zorgen dat je batterij zo lang mogelijk meegaat, herinnert de ChargePoint-vertegenwoordiger ons aan een andere belangrijke regel, die misschien niet algemeen bekend is: "Met een snellaadstation kun je de batterij het beste loskoppelen wanneer deze ongeveer 80% van zijn laadstatus heeft bereikt, omdat het opladen dan het meest vertraagt. In feite (om technische redenen, noot van de redactie) kan het bijna net zo lang duren om de laatste 20% op te laden als de 80% voordien. Dus als je je batterij wilt sparen, kun je je auto het beste loskoppelen als de 80%-drempel is bereikt tijdens een snellaadbeurt. "En vergeet niet dat het ook respectvoller is voor andere EV-bestuurders, omdat je helpt om de oplaadtijd voor alle gebruikers te versnellen," besluit Antoine Picron.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in