Hernieuwbare brandstof: onverhoopte redder van dieselmotoren?
De V6 TDI-motoren tot 286 pk in Audi's die sinds midden februari worden geproduceerd, kunnen op hernieuwbare brandstof, genaamd HVO, lopen. HVO staat voor Hydrotreated Vegetal Oil (met waterstof behandelde plantaardige olie). Deze brandstof wordt vervaardigd uit afvaloliën van bijvoorbeeld de levensmiddelenindustrie, maar ook uit residuen van de landbouw. Door de toevoeging van waterstof (hydrogenering) worden de oliën omgezet in alifatische koolwaterstoffen. Hierdoor veranderen de eigenschappen van plantaardige oliën om ze geschikt te maken voor gebruik in dieselmotoren. Zij kunnen worden toegevoegd aan conventionele diesel, ter vervanging van de fossiele bestanddelen, of worden gebruikt als 100% zuivere brandstof.
"Aangezien het cetaangetal van HVO ongeveer 30% hoger ligt, wordt de verbranding ervan in een motor beter. De positieve effecten hiervan zijn vooral merkbaar bij koudstarts. We hebben de effecten op de afzonderlijke componenten, de prestaties en de uitlaatgasemissies getest in speciale validatieproeven voordat we goedkeuring verleenden", verklaart Matthias Schober, hoofd aandrijflijnontwikkeling voor V-TFSI, TDI en PHEV bij Audi. Bovendien zou de CO2-uitstoot aanzienlijk lager liggen, namelijk met 70 tot 95 procent, aldus de fabrikant.
HVO-diesel is reeds verkrijgbaar bij meer dan 600 tankstations in Europa, waarvan de meeste zich in Scandinavië bevinden, waar de milieueisen bijzonder streng zijn. In België is het slechts in enkele stations verkrijgbaar, tegen een prijs die op zijn zachtst gezegd ontmoedigend is: bijna 3 euro per liter!