Plug-inhybrides: de laatste weken om ervan te profiteren!
Met deze wijzigingen wil de fi scus voertuigen met een verbrandingsmotor bestraffen, of het nu hybrides zijn of niet. Maar bovenal zijn de plug-inhybrides kop van Jut. Ter herinnering: voor plug-inhybride auto's (PHEV) die vanaf 1 januari 2023 werden besteld, is slechts 50 procent van de kosten voor fossiele brandstoffen aftrekbaar, om gebruikers aan te moedigen zo veel mogelijk elektrisch te rijden. Elektriciteit daarentegen blijft 100 procent aftrekbaar.
Maar voor alle PHEV-bestellingen die vanaf 1 juli 2023 worden geplaatst, nemen de voordelen mettertijd af: de brandstofaftrek blijft tot eind 2026 beperkt tot 50 procent, maar daalt tot 25 procent in 2027 en 0 procent in 2028. Voor plug-inhybrides die vanaf 1 juli 2023 worden besteld, blijft de aftrekbaarheid voor elektriciteit in 2023 en 2024 op 100 procent, maar ze daalt wel tot 75 procent in 2025, 50 procent in 2026, 25 procent in 2027 en 0 procent in 2028.
Wat met de maximale aftrekbaarheid?
De aftrekbaarheid van het voertuig is een andere zaak. Voor alle tot 30 juni geplaatste bestellingen of ondertekende leasingcontracten blijven "echte" PHEV's (minder dan 50 g/km CO2 en minstens 0,5 kWh batterij per 100 kilo gewicht) 100 procent aftrekbaar (net als elektrische voertuigen). Na 1 juli zal de aftrekbaarheid van een nieuw bestelde en fi scaal aanvaarde PHEV nog 100 procent bedragen voor de jaren 2023 en 2024, maar in 2025 daalt dat tot 75 procent, in 2026 tot 50 procent, in 2027 tot 25 procent en in 2028 tot... 0 procent.
Merk ook op dat voor elk voertuig besteld vanaf 1 juli aanstaande, of het nu een verbrandingsmotor, PHEV of zelfs volledig elektrisch is, de CO2- (of solidariteits)bijdragen ook zullen worden verhoogd