Alfa Romeo Giulia & Stelvio 2023: fluks op pensioen
Om eerlijk te zijn moesten we even checken wanneer we voor het eerst kennismaakten met de Giulia. Toen we ontdekten dat het in "2016" was, waren we verbaasd. Want je zal het met ons eens zijn als je de beelden ziet dat in een wereld waarin alles zo snel veroudert, de Giulia geen spat ouder is geworden. De enige fysieke verandering dit jaar betreft de koplampen. Hun algemene vorm is ongewijzigd, maar ze bevatten nu drie rechthoekige lampen, wat een fysieke link legt met de recente Tonale. Het voegt een vleugje karakter toe zonder het oorspronkelijke ontwerp te vervormen.
Meer technologie
Deze nieuwe koplampen zien er niet alleen goed uit. Ze zijn ook voorzien van Matrix LED-technologie, met dynamische richtingaanwijzers en de mogelijkheid om een deel van het grootlicht te verbergen om andere weggebruikers niet te verblinden.
De volgende stap is het interieur. Twee jaar geleden had Alfa de waargenomen kwaliteit van zijn twee modellen al verbeterd en een multimediasysteem ingeplant dat eindelijk bij de tijd was. Vandaag is daar een gloednieuw digitaal instrumentenpaneel aan toegevoegd. Dit scherm van 12,3 duim zit nog steeds geïntegreerd in de typische 'telescopische' dubbele wijzerplaat van Alfa. Het biedt een uitstekende leesbaarheid, precies de juiste hoeveelheid personalisatie en drie weergavemodi, waaronder één het uiterlijk van de traditionele Alfa wijzerplaten imiteert.
Last but not least wordt het Giulia- en Stelvio-gamma nu aangeboden in vier uitrustingsniveaus: Super, Sprint, Ti en Veloce, naast de speciale overuitgeruste Competizione-serie. Tot slot is de keuze van de motoren vereenvoudigd, met twee dieselmotoren (2,2 liter 160 of 210 pk) en één benzinemotor (2,0 liter 280 pk). De 160 pk sterke diesel krijgt achterwielaandrijving, de andere vierwielaandrijving. Een achttrapsautomaat is op alle modellen standaard.
Conclusie
Hoewel de Italiaanse schoonheden nu moderner zijn om beter met hun tijd mee te gaan, verandert er gelukkig niets aan hun voornaamste kwaliteit. De rijervaring van deze twee modellen is absoluut ongeëvenaard in hun respectieve segmenten. Het weggevoel, de dynamiek, de goesting... Deze twee Alfa's steken boven de rest uit. Laten we wel wezen: de Giulia en Stelvio zijn de laatste 'echte' Alfa's. Dus als je bent zoals wij en rijplezier hoog in het vaandel draagt, wacht dan niet tot het te laat is...
Sterke punten
- Amper verouderd design
- Goede technologische update
- Dynamisch een referentie
Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB
Lengte: 4,64 m
Breedte: 1,86 m
Hoogte: 1,45 m
Koffervolume: 480 l
Gewicht: 1.530 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 7,6 l/100 km
Vermogen: 280 pk
Koppel: 400 Nm
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 5,2 s
CO2-uitstoot (WLTP): 173 g/km
Basisprijs: 53.250 euro