Autotest Hyundai i20 N : Collectors item voor onversneden rijplezier
Het is een algemene trend: onze auto's gaan steeds meer op elkaar lijken, in die mate dat het zelfs eenheidsworst lijkt te worden en waarbij een uitgesproken vormtaal wegvalt. Als er dan toch nog een sportieve versie wordt gebouwd, gaat het meestal om elektrisch ondersteunde modellen met een overdaad aan intelligente rijhulpsystemen, die even slim worden ondersteund door al dan niet succesvolle marketing. De i20N tapt uit een ander vaatje, want het compacte bommetje, dat niet zou misstaan op een tuningmeeting uit de jaren 2000, wordt aangedreven door een klassieke benzinemotor. Het gaat om een 1,6 liter turbo met 204 pk en 275 Nm, of zelfs 304 Nm in overboost modus. De viercilinder wordt aan een manuele zesversnellingsbak gekoppeld. Dit eenvoudige recept wordt juist gedoseerd in een auto van amper 1.200 kg en tovert steevast grote glimlach op je gezicht.
In de voetsporen van Thierry
De i20N maakt het verschil met zijn motor die vlot op toeren komt en in combinatie met de precieze, directe versnellingsbak, voorzien van korte schakelwegen, is deze compact een plezier om te rijden. Het onderstel lijkt geïnspireerd op wat Thierry Neuville op zijn ‘spécials’ gebruikt, want de Koreaan laat zich bijzonder efficiënt sturen en de vooras gedraagt zich messcherp. Wat er ook gebeurt, hij bijt zich in het asfalt en de grip die je ervaart lijkt onwaarschijnlijk. Het mechanische sperdifferentieel vooraan doet zijn werk en de i20N rijgt de bochtcombinaties naadloos aan elkaar, ongeacht de snelheid. Op het stuur kan je de auto - via de Rev-matching knop - een klein beetje tussengas laten geven bij terugschakelen zodat het motortoerental met dat van de versnellingsbak wordt gesynchroniseerd. Deze functie wordt ook auditief ondersteund met een pittige roffel in de uitlaat die echter nooit storend wordt. Tot zover de N-modus, de meest sportieve rijstand, die men selecteert via de blauwe peddels op de rand van het stuur.
Voor circuit , maar ook dagelijks inzetbaar
Omdat je niet altijd met het mes tussen de tanden rijdt, heeft Hyundai een Eco-, Normal- en Sport-modus behouden. De gasrespons en de besturing reageren dan gemoedelijker zodat de auto breder inzetbaar wordt voor dagelijks gebruik. De stugge demping blijft wel behouden, maar dat is de prijs die je betaalt om van deze uitzonderlijke sportieveling te kunnen genieten.
Balans
De i20N is een waar genoegen om in te rijden, want hij is efficiënt, precies en wendbaar en gaat tegen de grijze eenheidsworst in. Komt Hyundai dan niet in de problemen met een CO2-emissie van 158 g/km? Niet meteen, want te populair kan deze versie niet worden omdat er in België slechts 150 genummerde exemplaren van de i20N zullen worden verkocht. Dit collector's item zal € 30.499 kosten en de sleutels worden overhandigd worden in een exclusieve box die de handtekening van Thierry Neuville draagt.
Pluspunten
- Zijn uitgesproken karakter, levendige prestaties en rijplezier
- De opvallende look die je al dan niet leuk vindt
- Zijn veelzijdige karakter
Hyundai i20N
- Lengte : 4,075 m
- Breedte : 1,775 m
- Hoogte : 1,440 m
- Koffer : 352 l
- Gewicht : 1 190 kg
- Vermogen : 204 pk
- Koppel : 275 Nm
- Topsnelheid : 230 km/u
- Acceleratievermogen (0 tot 100 km/u) : 6,2 s
- CO2 (WLTP) : 158 g/km
- Basisprijs : €30.499