Autotest Lexus LS, exotische berline
Met strakkere strakke lijnen, scherpere koplampen en veel chroomelementen blijft deze LS een statige luxeberline. Met een opmerkelijke lengte van 5,28 meter houdt hij het midden tussen een gewone S-Klasse en de versie met lange wielbasis. Werden er in de eerste helft van 2021 152 S-Klasses verkocht, kon Lexus slechts één LS slijten. Daarom is deze Japanse berline een zeldzame verschijning op onze wegen en in zekere zin ook een exoot.
Uiteraard hybride
De LS werd niet ontwikkeld voor Europa, maar wel met het oog op de Amerikaanse markt, waar het profiel van de automobilist heel anders is. Bij een dergelijke berline ligt de klemtoon op comfort en deze LS heeft een ongelooflijk soepele demping, die zonder verpinken zelfs het slechtste wegdek gladstrijkt. Precies door deze keuze gaat het koetswerk makkelijk overhellen en ondanks de sportmodus (en zelfs Sport +!) knaagt dit comfort aan het dynamisme. Lexus voorziet een 359 pk sterke atmosferische (hybride) V6-motor die verrassend gewillig reageert en aangenaam klinkt. De motor is bovendien erg zuinig, vooral in druk verkeer en in stedelijke regio’s waar veel elektrisch kan worden gereden. Tijdens onze testrit bleven we zelfs net onder het WLTP gemiddelde van 9,2 l/100 km (211 gr CO2/km), een waarde die in het land van Uncle Sam gebruikelijker is dan op het Oude Continent.
Strijd om de knopjes
Het verschil in cultuur komt ook in het interieur tot uiting. In de States heeft men duidelijk niet dezelfde ideeën over modern interieurdesign als wij Europeanen. Voor ons komen enkele elementen verbazend genoeg eerder gedateerd over. Dat merk je bijvoorbeeld aan de resolutie van het multimediascherm en het instrumentendisplay. Daarmee bedoelen we niet dat het per definitie XXL schermen moeten zijn, genre S-Klasse, maar we moeten toegeven dat het geheel iets te braaf overkomt. Anderzijds blijken de diverse bedieningsknoppen van deze LS praktischer en ergonomischer tijdens het rijden. De LS bespaart uiteraard niet op veiligheid en biedt een zeer volledige topuitrusting (geventileerde en zetels met massagefunctie, klaptafeltje voor de passagier achterin, klimaatregeling met vier zones, ...) zonder ergens een steek te laten vallen.
Balans
De LS is degelijk ontworpen, ruim, kwalitatief en hyper comfortabel waardoor de wagen niets dan lof verdient. Top? Het had gekund... op voorwaarde dat Mercedes vorig jaar geen nieuwe S-klasse had gelanceerd. De Duitse variatie op hetzelfde thema verplettert de concurrentie met tal van ultramoderne snufjes. Maar, wie geen boodschap heeft aan al dat technologisch vernuft en niet in dezelfde auto als zijn collega wil rijden, wordt uitstekend bediend met dit Japanse alternatief. Hij is ontwikkeld met het oog op comfortabel cruisen, waardoor hij heerlijk anders is. Maar dat argument weegt wellicht onvoldoende door om een luxeberline met een prijskaartje van minstens €82.000 een kans op slagen te geven...
Pluspunten
- Uitzonderlijk comfort en “cool” rijplezier
- Zijn gewillige en (relatief) zuinige motor
- Zijn interieurruimte en royale beenruimte achterin
Lexus LS500h AWD
- Lengte: 5,235 m
- Breedte: 1,900 m
- Hoogte: 1,460 m
- Koffer: 430 l
- Gewicht: 2.270 kg
- Vermogen: 359 pk
- Koppel: 350 Nm
- Topsnelheid: 250 km/u
- Acceleratievermogen (van 0 tot 100 km/u): 5,5 s
- CO2 (WLTP): 211 g/km
- Basisprijs: €82.000