Autotest Nissan Qashqai e-Power - Een elektrische auto... op benzine
De vlag e-Power dekt een speciale hybride aandrijflijn. De 188 pk sterke elektromotor is de enige die met de wielen is verbonden. De 156 pk sterke benzinemotor met drie cilinders onder de motorkap is er alleen maar om de elektriciteit op te wekken die nodig is om de elektromotor aan te drijven. Hij beroert de wielen dus nooit rechtstreeks. Dit systeem gebruikt Nissan al sinds 2017 op bepaalde modellen gereserveerd voor de Japanse markt. Met de Qashqai zit het nu voor het eerst op een Europees model.
Vlot in de stad
In de praktijk is het zeer aangenaam om het reactievermogen en de lineariteit van de elektrische motor terug te vinden zoals bij zuiver elektrische voertuigen. De door Nissan beloofde souplesse is goed en wel aanwezig, en blinkt vooral uit in een stedelijke omgeving, waar je je geruisloos kan voortbewegen. Te meer daar Nissan de e-Pedal-rijmodus, die welbekend is bij Leaf-bestuurders, heeft behouden. Daardoor hoef je het rempedaal niet te gebruiken en moduleer je de versnelling en vertraging op basis van de druk op het gaspedaal. Het vergt waarschijnlijk wat oefening om de juiste balans te vinden en schokken te mijden. Maar zodra je het onder de knie hebt, wil je amper nog iets anders, omdat het de rit zo comfortabel maakt.
Maar elke medaille heeft zijn keerzijde. Het systeem is minder handig over landwegen en vooral op de autosnelweg. Meestal houdt de benzinemotor zich ook gedeisd. Al kan het al eens gebeuren dat zijn toerental, dat niet rechtstreeks afhankelijk is van de druk die op het gaspedaal wordt uitgeoefend, verrast en er "abnormaal" hoge toerentallen worden opgewekt in verhouding tot de vereiste inspanning, vooral dus wanneer de elektromotor het erg druk krijgt. Wellicht vraagt het wat meer oefening om het procedé onder de knie te krijgen.
Conclusie
Nissan gebruikt graag de term "geëlektrificeerde motorisering zonder kabel" in zijn communicatie. Een beetje zoals Toyota zijn hybrides omschrijft als "zelfopladend". En welja, je krijgt de rust en de soepelheid van elektrisch rijden in de stad.
Anderzijds hebben we niet de voordelen op het vlak van gebruikskosten. Het belastingtarief in ons land blijft dat van een benzineauto met een 1,5 liter, en het gemiddelde verbruik van 5,3 l/100 km (119 g CO2/km - voorlopige cijfers) is niet zo laag als je misschien verwacht. We zullen moeten afwachten of deze cijfers in de praktijk worden bevestigd tijdens een uitgebreidere testrit. Eén ding is zeker: wie veel in de stad rijdt, zal deze Qashqai e-Power zeker weten te waarderen!
15/20
Sterke punten:
Reacties van een elektrische auto
Soepel rijgedrag
Uitstekende geluidsisolatie
Nissan Qashqai e-Power
Lengte: 4,42 m
Breedte: 1,83 m
Hoogte: 1,63 m
Koffervolume: 436 liter
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,3 l/100 km
Vermogen: 188 pk
Koppel: 330 Nm
Topsnelheid: 200 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): n.b.
CO2 (WLTP): 119 g/km
Basisprijs: n.b.