BMW M2: het (afscheids?)cadeau

1j geleden | Stephane Monsin

Terwijl kleine sportwagens de neiging vertonen aan hetzelfde razende tempo te verdwijnen waarin elektrische motoren hun intrede doen, is deze BMW M2 een echte verademing voor de vele fans en liefhebbers van rauwe sensatie van het merk. Geniet ervan nu het nog kan, want dit is waarschijnlijk de laatste.

Op papier heeft deze tweede M2 alles om in de smaak te vallen: hij is compact, met een grote benzinemotor en natuurlijk achterwielaandrijving. En met grote motor bedoelen we dezelfde zescilinder als die onder de motorkap van de M3 en M4. Hij is goed voor 460 pk, 10 pk meer dan de vorige 2 CS, de potigste versie van zijn voorganger!

Alvorens de weg op te draaien, laten we het aan de toeschouwer over om over de esthetiek van het beest te beoordelen. Aan boord merken we de uitstekende integratie op van het indrukwekkende digitale paneel, in feite samengesteld uit twee schermen: één (12,3 duim) voor het instrumentarium, het tweede (15 duim!) voor de multimedia. Deze laatste onderscheidt zich door zijn meer 'sportieve' presentatie en een extra functie, waarmee je de respons van het gaspedaal, de transmissie, de vering, de stabiliteitscontrole en zelfs de gevoeligheid van de remmen kunt instellen! En voor de liefhebbers van track days is er een "M Laptimer" om de chrono’s van jouw heldendaden bij te houden.

Puur plezier

De M2 biedt de keuze uit een manuele zesbak of een achttrapsautomaat, voor dezelfde prijs. Wij hebben de tweede optie geprobeerd. Die is snel en responsief, vooral als je de stuurwielspatels gebruikt, en past perfect bij de motor en het temperament van de auto. Als de reacties lineair en beleefd zijn in de "normale" modus, komen de sensaties helemaal los in de Sport-modus, ook al wordt het mennen van deze bijna 500 pk sterke krachtpatser nooit ingewikkeld. De tractie, op alleen de achterwielen, komt nooit in de problemen, geholpen door een differentieel dat verbonden is met het stabiliteitscontrolesysteem dat elk risico op spinnen bij het uitkomen van bochten voorkomt.

Conclusie

Zowel in het dagelijkse verkeer als op circuit stelt deze M2 zich op als de veelzijdigheid zelve. Hij is bijna onberispelijk, op één klein detail na: zijn gewicht. Sinds de vorige generatie is de M2 immers 150 kilo aangekomen. En hoewel het comfort nog steeds erg goed is voor een sportrakker, voel je op sommige hobbelige stukken en bij lastwissels dat je moet werken om dat gewicht te controleren. Daartegenover staat dat de grote remmen (klauwen met zes zuigers rondom) de vurigheid van dit scheurijzer perfect onder controle houden. Wat de prijs betreft, die is zo hoog als je van een collector’s item-in-wording mag verwachten: 81.100 euro.

Sterke punten:

- Indrukwekkende prestaties

- Wegligging, evenwicht tussen comfort en sport

- Technologisch en sportief interieur

 

BMW M2

Lengte: 4,58 m

Breedte: 1,88 m

Hoogte: 1,40 m

Koffervolume: 390 l

Gewicht: 1.725 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 10,2 l/100 km

Vermogen: 460 pk

Koppel: 550 Nm

Topsnelheid: 250 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 4,1 s

CO2-uitstoot (WLTP): 230 g/km

Vanafprijs: 81.100 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in