BMW X1 - Slimme vooruitgang
De derde generatie X1 heeft een meer gestroomlijnde carrosserie met gespierdere wielkasten. De ontwerpers hebben de X1 opgerekt en tegelijkertijd verfijnd voor meer elegantie. In vergelijking met zijn voorganger kreeg de X1 22 mm meer wielbasis, 53 mm meer lengte, 24 mm meer hoogte en 44 mm meer breedte... waardoor de binnenruimte en de bagageruimte van de auto zijn verbeterd (+50 liter). Toch ging ook de aerodynamica erop vooruit! Vanop een afstand lijkt hij nu op een X3 en dat is een beetje verwarrend...
De inrichting binnenin richt zich op digitalisering. De rijpositie is geïnspireerd op die van de grote elektrische SUV iX. De zwevende middenconsole heeft onder meer iets intuïtievere knoppen en hoofdbediening, en de materialen zien er nog verfijnder uit.
State-of-the-art
De wegmanieren van de X1 zijn onberispelijk, en hij is in staat om de speelse dimensie toe te voegen die zo kenmerkend is voor een BMW. Wie daarmee geen genoegen neemt, kan beginnen spelen met de rijprogramma's My Modes, die de standen Personal, Sport en Efficient omvatten, evenals Relax en Expressive. Elke selectie gaat vergezeld van een wallpaper of zelfs gedigitaliseerde geluiden om je nog meer onder te dompelen in het gekozen thema.
In de nieuwe elektrische iX1 xDrive30 komt het nog het meest tot zijn recht. Uitgerust met de nieuwste technologie van BMW op dit gebied is hij krachtig (313 pk, 494 Nm), efficiënt (5,7 seconden van 0 tot 100 km/u, 180 km/u) en vooral duurzaam. BMW kodnigt een WLTP-actieradius van 438 km aan en een batterij van 62,4 kWh die "nog sneller kan worden opgeladen dan de i4 en iX". Maar exacte cijfers zijn er nog niet. Die moeten nog worden goedgekeurd.
Conclusie
De nieuwe X1 is duidelijk moderner en technologischer dan zijn voorganger en heeft goede argumenten om te overtuigen, of hij nu elektrisch is of niet. Voor wie niet klaar is om volledig op stroom over te schakelen, biedt de X1 een brede waaier aan motoren: benzine (18i en 23i), diesel (18d of 23d) of zelfs herlaadbare hybrides (25e of 30e). Dit alles is leverbaar met twee- of vierwielaandrijving, afhankelijk van de gekozen motor. Maar de X1 is ook aanzienlijk duurder: de basisversie begint nu bij iets minder dan 40.000 euro. Voor de elektrische versie zal dat waarschijnlijk rond de 55.000 euro draaien.
Sterke punten:
- Rijplezier en comfort
- Homogene en overtuigende iX1
- Zelfs instapper is technologisch verfijnd
BMW iX1 xDrive 30
- Lengte: 4.50 m
- Breedte: 1,84 m
- Hoogte: 1,64 m
- Koffervolume: 500-1.545 l
- Gemiddeld brandstofverbruik: 17,8 kWh/100 km
- Vermogen: 230 kW (313 pk)
- Koppel: 494 Nm
- Topsnelheid: 180 km/u
- Acceleratie (0 tot 100 km/u): 5,7 s
- Batterij: 62,4 kWh
- Bereik: 438 km
- Basisprijs: n.b.