BMW iX3: de subtiele kunst van discretie

2j geleden Nicolas Morlet

Hoewel hij pas in 2020 werd gelanceerd, onderging de BMW iX3 eind 2021 al zijn eerste restyling, samen met de andere versies van het gamma. Deze facelift richt zich voornamelijk op technologie, wat deze familiale SUV nog succesvoller zal maken.

Bij BMW kwam het elektrische nieuws vooral van de grote SUV iX en de sedan i4. Tussen die twee zet de iX3 zich nun weer in de schijnwerpers, met een veel minder "eigen" design dan zijn grote broer. Afgezien van een paar blauwachtige inzetstukken en een gesloten grille vooraan, onderscheidt deze elektrische motorisering zich amper van zijn tegenhangers op benzine of diesel, of zelfs de oplaadbare hybride.

Aan boord is het niet anders. Het interieur is veel conventioneler dan dat van de uitsluitend elektrische modellen die we hierboven hebben vermeld. Het centrale scherm is uitvergroot tot 12,3 duim en het nieuwste multimediasysteem doet zijn intrede. Maar de iX3 behoudt zijn typische airco, evenals een aantal fysieke knoppen die veel ergonomischer werken dan een aanraakscherm. De centrale draaiknop maakt het ook gemakkelijk om door de verschillende menu's te navigeren.

Klaar voor de vakantie!

Technisch verandert er niet veel aan deze iX3. De 210 kW (286 pk) sterke motor wordt aangedreven door een batterij met een nettocapaciteit van 74 kWh, goed voor een autonomie van 460 kilometer. Een veelbelovend cijfer, dat we tijdens onze testrit konden benaderen, met name dankzij het "éénpedaalrijden", wat de nadruk legt op het afremmen en de energierecuperatie wanneer je je rechtervoet optilt. Het werkt zeer doeltreffend en aangenaam in de stad en in drukker verkeer.

Maar de autonomie blijft ook overeind tijdens langere ritten. Na 186 kilometer rijden op vlottere wegen en snelwegen - wat meer energie kost omdat je minder energie recupereert - hadden we iets minder dan 50% van de batterij verbruikt. In deze omstandigheden kunnen we dus uitgaan van 370 of 380 reële kilometers; op uitsluitend snelwegen zal dat nog een stukje dalen. Tegen wettelijke snelheid is dat meer dan genoeg om de vakantierit op te delen in twee oplaadpauzes van elk een halfuur, die volstaan om van 10 naar 80% van de lading te gaan aan een terminal van 150 kW.

Conclusie

Bijna onopvallend tegenover de meer extravagante concurrentie, bewijst de BMW iX3 een zeer effectief alternatief te zijn op de markt voor elektrische SUV's. Naast zijn energie-efficiëntie voegt hij de grondbeginselen van BMW toe: een precieze besturing en een onderstel met een latente sportiviteit, die er onderweg een aangename partner van maakt.

Bovendien blijven de praktische aspecten behouden, met ruimte voor twee volwassenen of drie kinderen achterin en een kofferbak met een inhoud van 510 liter die perfect geschikt is voor gezinsgebruik. Maar natuurlijk, zoals het een BMW betaamt, blijft deze iX3 helaas buiten het bereik van veel mensen, want zijn prijs begint bij 71.000 euro. Dat wil zeggen, 6.000 euro meer dan een plug-inhybride X3.

Sterke punten:

Overtuigende autonomie in alle omstandigheden

Rijplezier, vooral in éénpedaalmodus

Discrete en "normale" stijl

BMW iX3

Lengte: 4,73 m

Breedte: 1,89 m

Hoogte: 1,69 m

Koffervolume: 510-1.560 l

Gewicht: 2.185 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 17,8 kWh/100 km

Actieradius (WLTP): 462 km

Vermogen: 286 pk

Koppel: 400 Nm

Topsnelheid: 180 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6,8 s

Basisprijs: 71.000 euro

Tags: Autotests BMW

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in