COTY-TEST – Renault Austral : Renault opnieuw op de kaart zetten

1j geleden | Nicolas Morlet

Terwijl de Captur, Megane E-Tech Electric en Clio grote successen boeken voor Renault, is dat nooit het geval geweest voor de Kadjar. Terwijl hij toch in het hipste segment van de Europese markt meespeelt. Renault wil dat rechtzetten met de Austral, die moet meestrijden met de beste.

Voor de styling van het exterieur heeft Renault zich duidelijk laten inspireren door de bestver­kochte auto in deze klasse: de Peugeot 3008. Dezelfde gespierde schouders. Dezelfde door­dringende blik. De hoge achterlichten. En de contrasterende kleur van het dak. De algemene uitstraling oogt dynamischer en ambitieuzer dan die van de Kadjar. De Austral introduceert ook de afwerking Esprit Alpine, waarmee hij aansluiting probeert te vinden bij de sportie­ve tak van de groep. Maar het blijft allemaal bij marketing en versiering (Alpine-badges, blauwkleurige inzetstukken, enz.) die geen invloed hebben op de prestaties noch het chassis.

Google en Waze inbegrepen

Aan boord vertoont de Austral dezelfde moder­ne insteek als de Mégane E-Tech Electric. Het interieur goochelt met schermen en ook op de voorruit wordt informatie geprojecteerd. Het verticaal geplaatste centrale scherm is een van de beste interpretaties van dit moment, zelfs in vergelijking met sommige premium merken, dankzij het responsieve en ergo­nomische besturingssysteem van Google. De directe toegang tot de diensten van de Amerikaanse techreus was al een serieu­ze troef en deze wordt nog versterkt door de recente komst van Waze, de onmisbare rij-assistent met navigatiesysteem waar­van de efficiëntie boven elke discussie verheven is. Bovendien zijn de materialen van hoge kwaliteit en de afwerking nauw­keurig. De passagiersruimte achterin en de bagageruimte (430-555 liter) vallen binnen de norm voor het segment.

Lichte elektrificatie

Net als de Arkana, en meer in het alge­meen in overeenstemming met de huidige trend, biedt de Austral geen dieselmotor meer aan. Alle benzinemotoren worden in verschillende mate bijgestaan door een elektromotor. Lichte hybrides op 12 volt (1.3 l 140 of 160 pk) of 48 volt (1.2 l 130 pk), of een gloednieuwe «echte» hybride 1.2 die 160 of 200 pk ontwikkelt, afhankelijk van de gekozen versie. Een grappig detail is dat deze laatste «Australe» worden genoemd, waarbij de ‘e’ het geëlektrificeerde randje belicht. Anderzijds is er geen oplaadbare hybride of zelfs volledig elektrische versie in het verschiet. Renault maakt liever een pragmatische keuze om zijn model de best mogelijke kansen te geven en wil de prijs zo toegankelijk mogelijk houden: vanaf 31.800 euro.

Stap vooruit

Ook onderweg wil de Austral het minder verfijnde gedrag van de Kadjar compense­ren door de kaart van dynamiek te trekken - net als de eerder vermelde rivaal. Zo kan hij worden uitgerust met een meesturende achteras om zijn dynamisch georiënteerde weggedrag nog te verbeteren. De achter­wielen draaien onder een hoek van vijf graden voor een betere wegligging bij lage snelheden en dragen ook bij tot meer stabi­liteit bij een hoger tempo. Dit temperament past goed bij de nieuwe hybride 1.2-motor met 200 pk motor uit deze test. Deze motor gedraagt zich niet alleen stil, dankzij het uitstekende werk aan de geluidsisolatie, maar is ook behoorlijk krachtig. De chrono van 0 tot 100 km/u bedraagt 8,4 seconden.

Het enige dat ons verbaasde was de versnell ingsbak, die een gebrek aan progressiviteit vertoonde en een gat van één of twee seconden liet voordat het vermogen vrijkwam wanneer je je voet neerzette. Ons werd beloofd dat dit kleine gebrek nog zal worden gecorrigeerd op de eerste klantenversies. De modellen van tijdens de eerste testrit bevonden zich nog in het preproductiestadium.

Om te onthouden

Met de Austral geeft Renault zichzelf opnieuw een nieuwe kans in het cruciale segment van de compacte SUV. Hij is aantrekkelijker, beter gebouwd, pakt uit met zeer moderne boordtechnologie en vertoont ook nog eens een prettig rijgedrag. Wat zou succes hier nog in de weg kunnen staan?

De Austral E-Tech Full Hybrid 200 in cijfers

  • Motor: 3-cilinder benzine ; 1.199 cc ; 130 pk bij 4.500 t/m ; 205 Nm bij 1.750 t/m
  • Elektromotoren (pk): 68 + 34 (starter-alternator)
  • Gecombineerd vermogen: 200 pk
  • Aandrijving: voorwiel
  • Versnellingsbak: automaat (multimode)
  • L/B/H (mm): 4.510/1.843/1.618
  • Leeggewicht (kg): 1.517
  • Koffervolume (l): 430-555
  • Brandstoftank (l): 55
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,4
  • Top: 180 km/u
  • Norm: 4,6 l/100 km
  • CO2: 109 g/km
  • Prijs: 44.200 euro
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in