Dacia Spring : en toen werd de elektrische auto betaalbaar

3j geleden

We hebben er maandenlang vol nieuwsgierigheid op gewacht, maar daar is dan eindelijk de goedkoopste elektrische auto op de markt! Of toch bijna, want Dacia begint pas met de leveringen in september.

 

Dacia doet het opnieuw: net zoals de Logan de moderne auto heeft gedemocratiseerd en de Duster datzelfde deed met de SUV, moet nu de Spring de elektrische auto beschikbaar maken voor zoveel mogelijk mensen. Zijn prijs start aan 16.990 euro, dat is 3.000 euro minder dan de goedkoopste EV tot nu toe: de Renault Twingo. De prijs is geweldig, maar wat krijg je ervoor?

 

 

Stadsmus

Om te beginnen een zeer wendbare, 3,73 meter lange stadsauto met plaats voor vier personen dankzij een fatsoenlijke achterbank. Toegegeven het kan royaler, maar de koffer van maar liefst 290 liter maakt een en ander goed. 

Er is ook een digitale radio (DAB+), USB-aansluiting, achteruitrijhulp, zes airbags en de essentiële rijhulpmiddelen. Ten slotte is er natuurlijk een elektromotor. Hij levert 45 pk en 125 Nm, gekoppeld aan een batterijenset van 27,4 kWh. Dacia claimt een gemiddelde WLTP-actieradius van 230 kilometer. In de stad stijgt dat tot 305 kilometer, en zelfs nog iets meer met de ECO-functie aan.

De volledige oplaadtijd varieert van 13,5 uur aan een stopcontact van 220 volt tot iets minder dan 5 uur aan een laadpunt van 32 ampère. Tenslotte aanvaardt de Dacia snellaadstations, maar de ingebouwde lader is niet erg krachtig, zodat een niveau bereiken van 80% nog steeds iets langer dan een uur duurt.

 

 

Vergeet de cijfers

We hebben de Spring uitgeprobeerd op een traject van een honderdtal kilometer rond Brussel. Onze eerste indruk? Ondanks een flink stuk snelweg, maar met een beetje anticiperend rijden, kwamen we inderdaad heel dicht bij de aangekondigde 230 kilometer. Om niet te zeggen dat we het zelfs een stukje beter deden.

Gezien zijn roeping als stadsauto volstaat dat. Ons advies luidt de cijfers te vergeten, op z’n minst toch die 44 pk. Want het is vooral het koppel dat van tel is, en dat is toereikend om de Spring prestaties te bieden die variëren van heel aardig in de stad tot perfect realistisch op de snelweg. Hebben we dan niets in te brengen tegen de supergoedkope e-auto? Zo ver zouden we niet gaan. Want een elektrische auto voor deze soldenprijs, vraagt om een offer...

 

 

Conclusie

De andere kant van de medaille is een afwerkingskwaliteit die een stap achterloopt op de andere Dacia's. Twee stappen zelfs als we de uitstekende nieuwe Sandero als referentiepunt nemen.

Okay, we deden de test met een "Business"-versie, bedoeld voor verhuurbedrijven en car-sharinginitiatieven, en daarom uitgerust met een minder verfijnd interieur, evenals robuuste stoelen... die ook hard zaten. Flatteus is anders.

Dacia belooft dat de versies voor de publieksmarkt, die 1.000 euro meer kosten, van meer uitrusting en een verfijndere afwerking zullen genieten. Zal dit het "ja maar"-gevoel wegnemen dat ons overvalt bij de eerste kennismaking met deze desalniettemin aanlokkelijke Spring? We kunnen niet wachten om erachter te komen.

 

 

Sterke punten

- Zeer aantrekkelijke prijs
- Erg laag energieverbruik (10-12 kWh/100 km)
- Rijeigenschappen en praktische bruikbaarheid

 

Totale score: 15/20

 

 

Dacia Spring

 Lengte: 3.734 mm
Breedte: 1.770 mm
Hoogte : 1.516 mm
Laadruimte : 290-620 l
Gewicht : 970 kg
Vermogen : 48 pk
Koppel : 125 Nm
topsnelheid: 125 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 19,1 s
Gemiddeld brandstofverbruik: 13,9 kWh/100 km
Actieradius (WLTP): 230 km
Basisprijs: 16.990 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in