Exclusief: aan het stuur van de toekomstige BMW M240i!

3j geleden

Hoewel BMW zich met zijn iX3, i4 en iX op elektrische mobiliteit heeft gericht, verloochent het zijn genen niet.

 

De constructeur legt de laatste hand aan de ontwikkeling van zijn kleine coupé op basis van de 2 Reeks, die al voor zijn release op een collector's item lijkt omdat hij de kernwaarden van het merk uitdraagt. We leerden dit model kennen enkele maanden voor zijn exclusieve Belgische release.

 

Gevraagd naar hun motivatie voor de ontwikkeling van deze toekomstige 2 Reeks, zijn de ingenieurs heel duidelijk: de fans! Dit model is aan hen opgedragen. Een antwoord dat ons alleen maar nieuwsgieriger maakt… en onze verwachtingen verhoogt! In tegenstelling tot de 1 Reeks blijft de 2 Reeks een auto met achterwielaandrijving (in zijn basisversie 230i).

De coupé is gebaseerd op het platform van de 3 Reeks en de 4 Reeks, aangepast aan het karakter van een 2 Reeks. En dat is niet het enige wat de nieuwkomer van zijn grote broers erft, want hij leent ook hun zescilindermotor in de M240i-configuratie! En of dat de fans hun kicks zal bezorgen!

 

 

Little M2

Aangezien onze testauto's altijd gecamoufleerd, staan we deze keer niet stil bij het uiterlijk en schieten we meteen in gang. De auto staat op ons te wachten, de motor draait, en het geluid van de zescilinder onder de motorkap is onmiskenbaar. Achter het stuur duurt het niet lang om te beseffen dat de ingenieurs al hun talent in deze 2 Reeks hebben gestoken, een beetje als een ultiem eerbetoon aan de stamboom van kleine, pure coupés met een roffel onder de motorkap. De laatste der Mohikanen?

Deze M240i is perfect in balans (50/50 gewichtsverdeling) en uiterst nauwkeurig in zijn reacties als het gaat om slalommen, bochten en uitwijkmanoeuvres. Dit is te danken aan de besturing, die duidelijk verfijnd is in vergelijking met het vorige model, maar ook aan de structurele stijfheid, die met ongeveer 12% is toegenomen en nu superieur is aan die van de 4 Reeks!

De sensaties zijn dus gegarandeerd, vooral omdat deze "kleine M2" is uitgerust met een xDrive-vierwielaandrijving (met accent op de achteras) en het ESP, waarmee je al veel plezier kunt beleven in Sport+, is ook volledig uitschakelbaar. Maar denk niet dat de coupé oncomfortabel is geworden: zijn adaptieve ophanging is verrassend attent als het gaat om het opvangen van onregelmatigheden.

 

 

Knalmotor

Met zijn 374 pk is de nieuwe M240i 34 pk krachtiger dan zijn voorganger, heeft hij maar 36 stuks minder dan de M2! In werkelijkheid leunt de gewaarwording heel dicht aan bij die laatste. Deze zescilindermotor heeft een oneindige stuwkracht. Wat het toerental ook is, het lijkt nooit op te geraken.

De standaard achttrapsautomaat is perfect afgestemd op dit temperament, schakelt snel terug en stelt zich altijd soepel en snel op. Dit is voldoende om een zekere ruimte te laten, maar ook om de lat zeer hoog te leggen voor de toekomstige M2, die reeds door BMW is beloofd! We staan te popelen om de productieversie te testen, gepland voor het einde van het jaar.

 

 

Sterke punten

- Wendbaar en precies rijgedrag
- Combinatie motor/versnellingsbak
- Rijsensaties

 

Tags: Autotests BMW

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in