Ferrari Purosangue Testrit - Respect!

1j geleden | Stephane Monsin

Het noodlottige moment is aangebroken: dat waarbij we achter het stuur kruipen van een voertuig dat ons puristische hart liever nooit had gezien. De Purosangue is hier, en daarmee betreedt Ferrari de wereld van de SUV. Maar is het wel écht een SUV?

Volgens Ferrari niet. De fabrikant spreekt liever van een "sportwagen met grotere bodemvrijheid". Dat is natuurlijk spelen met woorden, want het is duidelijk dat het model met zijn bijna 5 meter lengte en 1,60 meter hoogte duidelijk in de categorie valt die niet te benoemen is, laten we het houden op een cross-over. Maar allereerst is de Purosangue ondanks zijn imposante afmetingen niet massief. Door het onderlichaam en de wielkasten in het zwart te verven, zijn de ontwerpers erin geslaagd de rondingen te accentueren en de Purosangue veel slanker te laten lijken dan hij is.

Praktisch

Dit is niet de eerste keer dat Ferrari een vierzitter aanbiedt. Ze bestaan al sinds het prille begin van het merk. Maar vier zitplaatsen is niet praktisch als je moet wringen om op de achterbank te geraken. Zo verloopt dat niet in de Purosangue, waarvan de vier deuren (dat is een primeur) in tegengestelde richting openen en gemakkelijk toegang bieden tot vier individuele sportstoelen. Er is voldoende been- en hoofdruimte voor iedereen, met als extra bonus een respectabele bagageruimte van 483 liter. Dus dit is de meest praktische Ferrari ooit. Maar is het dan nog wel een Ferrari? In ieder geval is een 6,5-liter atmosferische V12 met 725 pk érg Ferrari. Net als een 0-100 km/u tijd van 3,3 seconden en een topsnelheid van meer dan 310 km/u. Om nog eventjes bij de technologie te blijven, we kunnen ook zeggen dat de uitstekende achttrapsbak  met dubbele koppeling het merk waardig is, net als de vierwielaandrijving (die de achterwielen bevoordeelt), omdat de fabrikant die al gebruikt sinds de wonderbaarlijke FF. Oké, maar hoe zit het met het gevoel? Want dat is waar het bij een Ferrari om draait.

Conclusie

Wat het gevoel betreft, kunnen we alvast bevestigen dat je oren verwend worden door de V12, die zo muzikaal is als je je maar kunt voorstellen. Voor de rest is het een aardverschuivende ervaring. Want de ingenieurs hebben hier een magische truc uitgehaald. De Purosangue is echt comfortabel, maar behoudt een echte strakheid die de sportieve sfeer bepaalt. Hij rijdt even gemakkelijk als een Golf, maar op bochtige wegen is hij supersnel, omdat de transmissie de 725 pk perfect verwerkt. Hij weegt iets meer dan twee ton, maar je voelt de inertie van dat gewicht niet. Het is alsof hij de wetten van de fysica negeert. Alle wetten behalve één: zoals we altijd al bemerkten, wist de zithoogte van een SUV/cross-over minstens een deel van het gevoel uit. Kortom: de Purosangue is niet de meest bedwelmende Ferrari. Maar zelfs een purist zal hem moeilijk kunnen haten.

Sterke punten

+ Zeer geslaagd design

+ Plaats voor vier volwassenen

+ Toch Ferrari-prestaties en rijgemak

 

Ferrari Purosangue

Lengte: 4,97 m

Breedte: 2,02 m

Hoogte: 1,58 m

Koffervolume: 473-1800 l

Gewicht: 2.033 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 17,3 l/100 km

Vermogen: 725 pk

Koppel: 716 Nm

Topsnelheid: 330 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 3,3 s

CO2-uitstoot (WLTP): N.C.

Basisprijs: 378.000 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in