Ford Focus facelift: veranderen zonder te veranderen
Met andere woorden, het model krijgt een heleboel nieuwe functies, meestal van de gadgetvariant. Maar hij behoudt alle essentiële kwaliteiten die van de Focus in zijn klasse de referentie voor rijplezier maken. In het streven naar een lagere CO2-uitstoot heeft de Focus ook een aantal mechanische verbeteringen gekregen, vooral in de mild hybride versie met 48-voltassistentie. Maar eerst iets anders.
Meer intelligentie
Het eerste wat we zien is duidelijk de esthetische evolutie van de Focus. Het is een vloeiende evolutie, die vooral betrekking heeft op de koplampen (waarvan de dagrijlichten nu de hele contour volgen), de achterlichten, de grille en - dé trend van het moment - een aanzienlijk uitvergroot logo, dat in het midden van de grille staat te blinken in plaats van aan het uiteinde van de motorkap.
Buiten dat, is dit nog steeds de Focus. Geen grote veranderingen aan boord, behalve... als je kiest voor de topversie Vignale. Daar krijg je wat nu het grootste centrale scherm in de klasse is: 13,2 duim. Dit scherm is de toegangspoort tot het gloednieuwe SYNC4-multimediasysteem, klaar voor updates op afstand, spraakopdrachten, een cloudverbinding en nog veel meer. De nieuwe Focus zal je er zelfs aan herinneren om te controleren of je je kind of je hond niet bent vergeten wanneer je de auto verlaat, en trouwens, dit nieuwe scherm zorgt voor een veel gestroomlijndere middenconsole.
Nog steeds over de elektronische ontwikkelingen, ook de rijhulpmiddelen hebben aan neuronen gewonnen. De parkeerhulp is nu volledig autonoom (hij schakelt zelfs automatisch over van vooruit naar achteruit en omgekeerd), het dodehoekcontrolesysteem kan actief ingrijpen om botsingen te vermijden en de Focus kan worden uitgerust met intelligente matrixkoplampen. Op mechanisch vlak hebben de ingenieurs kleine wijzigingen aan de auto aangebracht met als duidelijk doel het brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen.
Conclusie
Zij werkten hoofdzakelijk aan het motormanagement, de microhybridisering en de gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. Ondanks de bescheiden longinhoud van de geteste 1.0-liter, die het met drie cilinders en 155 pk rooit, is de Focus nog steeds een communicatieve, precieze en gewillig dynamische auto. In de stand Sport reageert de versnellingsbak snel en haalt hij steeds het het onderste uit de kan. Maar we betreuren dat alleen de ST-Line-versies nu manuele bediening op het stuurwiel bieden. Kortom, Ford biedt ons een Focus die nog steeds een Focus is, maar een beetje schoner en slimmer. En hij is nog steeds verkrijgbaar als sedan en break.
Sterke punten:
- Onaangeroerde dynamische kwaliteiten
- Talloze elektronische updates
- Goede afstelling automaat
Ford Focus 1.0i EcoBoost mHEV 155
Lengte: 4,38 m
Breedte: 1,84 m
Hoogte: 1,45 m
Koffervolume: 341 liter
Gewicht: 1.344 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 5,1-5,7 l/100 km
Brandstofverbruik test: 6,1 l/100 km
Vermogen: 155 pk
Koppel: 240 Nm
Topsnelheid: 211 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 9,2 s
CO2 (WLTP): 115-143 g/km
Basisprijs: 34.095 euro