Ford Ranger MS-RT: ja, een pick-up voor asfalt
In tien jaar tijd heeft de Ford Ranger zijn marktaandeel in het pick-upsegment opgekrikt van 4% naar… 45%! Dat succes is onder meer te wijten aan de speciale series, waarvan Ford toegeeft dat de klanten er bijzonder dol op zijn. Als gevolg zijn er niet minder dan vier nieuwe versies aan het gamma toegevoegd die de brug vormen naar de volledig nieuwe generatie.
De Wolftrack is vooral bestemd voor professioneel gebruik, de Stormtrack voor offroaden met een chiquer randje en van de fabuleuze Raptor is er een Special Edition-versie. Er is ook een praktische elektrische laadklep geïntroduceerd. Maar de grootste verrassing is deze MS-RT-versie die speciaal bedoeld is voor asfaltgebruik en een… sportievere rijstijl.
Toch dynamisch
Net als de Transit Connect en de vroegere Custom, is de Ranger MS-RT herwerkt door Fords rallypartner M-Sport. De cosmetische veranderingen zijn duidelijk en aan boord baadt de sfeer in het zwart, met stiksels en een prominent MS-RT-logo. Het belangrijkste is dat het chassis en de ophanging zijn aangepast voor een betere ondersteuning en een efficiënter rijgedrag op de baan.
De Ranger MS-RT rolt daardoor minder snel in bochten, stuurt nauwkeuriger en verzamelt, dankzij Michelin-banden die ook voor weggebruik zijn ontworpen, meer grip en minder rolgeluiden. Het is niet zo dat deze Ranger de wetten van de fysica tart - vooral niet bij het remmen -, maar u kunt veel sneller door de bochten dan met de andere modellen. De automaat met tien versnellingen laat de motor royaal op toeren komen… Zo doet de 213 pk sterke 2.0 liter-diesel, identiek aan de andere versies van de pick-up, wat hij kan.
Conclusie
We mogen dan bedenkingen hebben bij de aanpak van Ford om een pick-up aan te bieden speciaal bestemd voor asfaltwegen, we vergeten dat veel professionals dit type voertuig ook kopen omdat ze zware lasten moeten trekken, waar deze Ranger MS-RT niet op beknibbelt (tot 3,5 ton). En als zijn banden en vering minder goed overweg kunnen met moeilijk terrein, is hij niettemin uitgerust met de nodige offroaduitrusting (differentieelvergrendeling, afdaalhulp, enz.) om af en toe het beste te halen uit een moeilijke situatie. Dit is een eigenzinnig model dat daarom een factuur van 64.603 euro (incl. btw) voor de versie met dubbele cabine krijgt. Dat is 3.400 euro duurder dan een Ranger Raptor. Auw!
Sterke punten:
- Gespierde en atletische look
- Verbazingwekkend weggedrag
- Exclusiviteit
Ford Ranger MS-RT
Lengte: 5,33 m
Breedte: 1.92 m
Hoogte: 1,83 m
Laadvermogen: 1.024 kg
Gewicht: 2.200 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 9,4 l/100 km
Cilinderinhoud: 1.996 cc
Gecombineerd vermogen: 213 pk
Koppel: 500 Nm
Max. snelheid: 190 km/u 190 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,0 sec.
CO2-uitstoot: 246 g/km
Prijs : 64.603 euro (incl. btw)