Ford Ranger Raptor: Feller dan ooit!

2j geleden Nicolas Morlet

De gloednieuwe Ford Ranger arriveert bij de dealers. En het is in zijn meest beestachtige versie dat hij zijn commerciële carrière begint, de Raptor. Deze is woester dan ooit en zal fans van de gespierde pick-up verrukken, terwijl hij zijn capaciteiten buiten het asfalt nog verder versterkt.

De Ford Ranger steekt met kop en schouders boven de rest van de Europese pick-upspelers uit, met een marktaandeel van meer dan 50% in 2022. Zijn nieuwe voorkant brengt hem visueel dichter bij zijn Amerikaanse neef, de F-150. En de bredere wielkasten, kortere bumpers, extra bescherming en grotere bodemvrijheid die specifiek zijn voor deze Raptor-versie versterken het gespierde en massieve uiterlijk van het nieuwe model. Binnenin is de sfeer ronduit sportief, met perfect ontworpen stoelen die een onberispelijke ondersteuning bieden, Ford Performance-logo's op de treeplanken, een geperforeerd lederen stuurwiel en alomtegenwoordige oranje stiksels (de nieuwe referentiekleur van de Raptor). De kers op de taart in deze hightechwereld - zoals blijkt uit het enorme verticale display en het digitale instrumentarium - zijn de magnesiumpaddles voor de tientrapsautomaat.

Nog meer karakter

De nieuwe Raptor is technisch gezien de indrukwekkend. De 2.0 twin-turbodieselmotor komt pas later. Voorlopig is er alleen een benzinemotor. Een heerlijke 3 liter-V6 met 292 pk! Hij brengt alles wat het vorige model miste: sportieve prestaties op de weg (0 tot 100 km/u in 7,9 seconden) en een veel betoverender geluid! In gedachten houdend dat het nog steeds een hoge pick-up is en dat zijn off-roadbanden de precisie van de besturing niet ten goede komen, is het erg leuk om met deze Raptor op volle snelheid te rijden. Maar je moet niet vergeten dat hij bij het remmen ongeveer 2,5 ton weegt, en wees niet bang om het rempedaal in te trappen om het beest af te remmen!

Conclusie

De sportieve houding van de Ranger Raptor op de weg wordt geëvenaard door een vurig temperament buiten het asfalt, vooral wanneer je de 'Baja'-rijmodus inschakelt. In deze stand worden alle parameters in de meest efficiënte stand gezet (motor, gas, stuurinrichting) en worden de exclusieve Fox-veringen maximaal ontspannen. Het resultaat is dat je over rotsachtige en modderige wegen kunt rijden met snelheden die elke andere terreinauto zou verliezen! En dankzij de vele mechanische en elektronische instellingen is hij niet bang voor rotsachtig terrein of zelfs over hellingen te... "springen". Maar je zal ervoor een hogere prijs moeten betalen dan voorheen: meer dan 72.000 euro.

Sterke  punten

  • Gespierd uiterlijk
  • Ongekend plezier van de motor
  • Ongelooflijke offroadcapaciteiten

Ford Ranger Raptor

  • Lengte: 5,36 meter
  • Breedte: 2,20 meter
  • Hoogte: 1,92 meter
  • Laadvermogen: 652 kg
  • Cilinderinhoud: 2.956 cc
  • Vermogen: 292 pk
  • Koppel: 491 Nm
  • Maximumsnelheid: 180 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,9 sec.
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 13,8 l/100 km
  • CO2 (WLTP): 315 g/km
  • Prijs: 72.055 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in