Ford Tourneo Connect: contact met de basis verloren
Ford en Volkswagen, die gewoonlijk alleen actief zijn in het segment bedrijfsvoertuigen, hebben hun krachten gebundeld. Vóór de komst van de Amarok, die zal worden afgeleid van de Ranger en dus door Ford wordt ontwikkeld, is het de Tourneo Connect die deze alliantie als eerste concretiseert. En laten we er niet omheen draaien, het is inderdaad een Caddy gemaskeerd onder een slimme make-up om hem visueel te linken aan de andere Fords in het gamma. De veranderingen zijn dus cosmetisch, en de Active-versie die wij probeerden (hier geïllustreerd) brengt een avontuurlijk kantje dat goed bij het model past.
Speelt de buitenkant leentjebuur, dan telt dat ook voor de binnenkant, waar het, afgezien van het stuur met dikke randen en de comfortabelere bekleding dan die van Volkswagen, allemaal copy-paste is. De Tourneo erft dus de uitstekende waarneembare kwaliteit van de Duitser... maar ook zijn aanraakscherm voor multimedia waarvan de ergonomie nog twijfelachtig is. De vaste klanten van Ford zullen moeten wennen.
Groot maar onpraktisch
De Tourneo Connect is verkrijgbaar in twee lengtes (4,5m en 4,85m) en is bijzonder gastvrij. Een zevenzitsoptie is beschikbaar, en in vijfzitsconfiguratie varieert de bagageruimte van 1.212 tot 1.720 liter (onder het plafond), afhankelijk van de gekozen lengte, en tot 3.105 liter zelfs als alle stoelen zijn opgeklapt. Dat is een hoop ruimte!
Om daarvan te profiteren, volstaat het niet langer om de zetels in één beweging in de vloer te klappen, zoals bij het vorige model. In plaats daarvan moeten de stoelen en de zware 60/40-zitbank één voor één worden verwijderd. En het is niet langer mogelijk de rugleuning van de passagier op te klappen om lange voorwerpen tot op het dashboard te laden. Dit is een echte stap terug wat betreft de "kleine extra's" die van minivans de vrienden van gezinnen maken.
Bovendien is het lang niet de enige stap terug. XXL opbergvakken, her en der verspreid, zijn er niet langer. Zelfs de bergruimte boven de inzittenden voorin verdwijnt, als je kiest voor het glazen dak. De achterramen gaan niet meer open, tot groot ongenoegen van de kinderen achterin. En de achterruit gaat ook niet afzonderlijk open, zelfs niet als optie, wat erg praktisch was geweest gezien de grootte en het gewicht van de achterklep.
Conclusie
Commerciële redenen krijgen vaak de overhand op goede ideeën. Dit is het geval met deze Tourneo Custom die om redenen van schaalvergroting geen andere keuze heeft dan zich aan te passen aan de praktische tekortkomingen van de Caddy. Dat is jammer, want aan de andere kant schittert de Tourneo Custom met zijn verbeterde rijeigenschappen, die qua comfort, wegligging en geluidsisolatie vergelijkbaar zijn met die van een compacte berline. Beter nog: de Ford heeft geen last van spilzucht, want we noteerden 7,1 l/100 km met de 1.5-benzine van 114 pk en de DSG-versnellingsbak, en zelfs 5,8 l/100 km met de 2.0 TDI 122 pk en manuele bak. Iedereen kan zo zijn keuze maken volgens zijn eigen prioriteiten.
Sterke punten
- Functioneel interieur en bouwkwaliteit
- Rijplezier en geluidsisolatie
- Zuinig als benzine en diesel
Ford Tourneo Connect 2.0 EcoBlue
- Lengte: 4,50 m
- Breedte: 2,10 m
- Hoogte: 1,83 m
- Koffervolume: 1.213-2.556 liter
- Gewicht: 1.610 kg
- Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,8-5,2 l/100 km
- Cilinderinhoud: 1.968 cc
- Vermogen: 122 pk
- Koppel: 320 Nm
- topsnelheid: 187 km/u
- Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 11,2 s
- CO2-uitstoot (WLTP): 126-135 g/km
- Basisprijs: n.b.