Honda Civic: iedereen kan een fout maken
Wat blijkt? De gloednieuwe Civic, de 11e generatie alweer, verbergt zijn spel goed. Tenminste voor de lens van de camera. Want wat wij een (te?) verstandig ontwerp vonden, blijkt iets helemaal anders als we oog in oog met de auto staan. Dan vertoont de Civic een zekere présence, waarachter een echte persoonlijkheid schuilt met kracht en dynamiek. Leuke verrassing nummer één.
Aan boord wacht ons een tweede: het dashboard is erg geslaagd. We werden verleid door het zeer horizontale en rechtlijnige ontwerp, alsook door de sierstrip met "honingraatmotief", die op een slimme manier de luchtroosters verbergt. De zetels zijn uitstekend, evenals de algemene kwaliteit, en de binnenafmetingen zijn die van een compacte wagen in het goede gemiddelde. De enige slechte noot is het scherm van het (zeer goede) multimediasysteem, dat nogal lukraak lijkt te zijn geplaatst.
Verbeterde hybride
Maar onze grootste misvatting was hoe de auto zou rijden. We baseerden ons oordeel op onze kennis van de hybride motor van de CR-V SUV, die formidabel is in termen van brandstofverbruik, maar niet echt blijk geeft van veel karakter. Het systeem van de Civic maakt gebruik van dezelfde principes, maar alles is geoptimaliseerd: een nieuwe 2,0 liter-benzinemotor en een volledig herziene elektrische motor voor meer vermogen en een betere energie-efficiëntie. De Civic beschikt nu over 185 pk en, nog belangrijker, 315 Nm. Belangrijker is dat de ingenieurs ervoor hebben gezorgd dat de motor sneller reageert dan elk ander vergelijkbaar systeem, en dat hij bij de geringste duw op het gaspedaal alles geeft. En dat zou het verschil moeten maken. Te verifiëren. Maar één ding is zeker: met het verbruik zit het weer helemaal goed. Met een beetje kennis van zaken kan de Civic minder dan 4,0 l/100 km verbruiken in de stad. Ons algemene gemiddelde bedroeg 4,5 l/100 km...
Conclusie
De laatste 20 km van onze testrit van 150 km verliep over zeer uitdagende bochtige wegen. Hier vonden we dat het hybride systeem van de Civic zeer snel reageert tijdens actief rijden, en niet de gebruikelijke 'elastische' acceleratie van hybrides vertoont. Zodra je duwt, duwt hij mee, en hij begeleidt dat commando met expressieve stem. Voeg aan het plaatje een chassis toe dat perfect in
evenwicht is tussen efficiëntie en comfort, en dat ook nog de goede smaak vertoont om met een driftende achteras op provocaties te reageren. Deze sportieve hybride, verkrijgbaar vanaf 31.790 euro, verleidde ons. Tot onze grote verrassing!
Sterke punten
- Assertiever in het echt dan op foto’s
- Comfortabele én dynamisch
- Ongelooflijk brandstofverbruik
Honda Civic
- Lengte: 4,55 m
- Breedte: 1,80 m
- Hoogte: 1,40 m
- Koffervolume: 415-1.220 liter
- Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,7 l/100 km
- Vermogen: 185 pk
- Koppel: 315 Nm
- Topsnelheid: 180 km/u
- Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,8 sec.
- CO2 (WLTP): 108 g/km
- Basisprijs: 31.790 euro