Honda ZR-V: Europa veroveren
Het doel van de ZR-V is ambitieus, want met een lengte van 4,57 meter en zijn positionering zou hij logischerwijs het hart van Honda's gamma moeten worden. Hij heeft nette, eenvoudige en elegante kenmerken en ziet er nogal dynamisch uit, met een hoogte die piekt op 1,62 meter. Dankzij de royale wielbasis is er veel ruimte aan boord voor passagiers, vooral achterin. Voor bagage is dat iets minder, met slechts 390 liter koffervolume. Gelukkig kan de ruimte worden verdeeld in compartimenten dankzij de slimme vloer die je kan omvormen tot een tussenschot, terwijl de neerklapbare achterbank (60/40) een vrijwel vlakke vloer mogelijk maakt.
Het dashboard is duidelijk niet het meest originele in zijn categorie. Het oogt zakelijk en met zijn horizontale lijnen lijkt het sterk op dat van de Civic. Het is ergonomisch en het centrale scherm is gemakkelijk af te lezen en reageert goed.
Als een elektrische auto
De ZR-V maakt gebruik van de hybride aandrijflijn e:HEV van de Civic. Deze originele hybride combineert een benzinemotor met twee elektromotoren die in totaal 184 pk produceren. Afhankelijk van de rijsituatie zal de benzinemotor fungeren als energiegenerator voor de accu, de wielen aandrijven of gewoon worden uitgeschakeld, afhankelijk van het meest brandstofefficiënte gebruik. Dit gebeurt natuurlijk allemaal automatisch. Het overheersende gevoel is dat van een elektrische auto, vooral met de op het stuurwiel gemonteerde peddels die de vertraging en de overdracht van energie naar de accu regelen. Met een beetje nadenken kun je praktisch zonder rempedaal. Dit blijkt zeer effectief te zijn en door er oordeelkundig gebruik van te maken, konden we een gemiddeld brandstofverbruik noteren dat perfect binnen de WLTP-norm valt: 5,7 l/100 km (131 g/km).
Conclusie
De ZR-V, een nieuw pad voor Honda, lijkt veel in zijn mars te hebben. Hij is leefbaar en goed uitgerust, maar gedraagt zich ook zeer aangenaam op de weg, waar zijn uitgebreide rijhulpsystemen niet te opdringerig zijn. Als een echte Honda weet hij ook hoe hij de bestuurder moet behagen, met zijn precieze besturing, zijn uitstekende dempingscompromis en zijn 'Winding Control'. Dit is een elektronisch systeem dat automatisch wordt ingeschakeld tijdens sportief rijden om de motor in bochten op een hoger toerental te houden en de acceleratie te bevorderen. Een effectief systeem.
De ZR-V gaat deze zomer in de verkoop voor prijzen tussen 41.750 euro en 46.300 euro.
Sterke punten:
- Net en ergonomisch interieur
- Licht en dynamisch weggedrag
- Soepele, efficiënte hybride aandrijflijn
Honda ZR-V e:HEV
Lengte: 4,56 m
Breedte: 1,84 m
Hoogte: 1,62 m
Koffervolume: 490 l
Gewicht: 1.589 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,7 l/100 km
Vermogen: 184 pk
Koppel: 315 Nm
Topsnelheid: 173 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 7,8 s
CO2-uitstoot (WLTP): 130 g/km
Basisprijs: 41.750 euro