Honda e:Ny1 testrit: Honda stapt in de elektrische SUV-arena

1j geleden | Nicolas Morlet

Na de vertrouwelijke e is Honda volop bezig met de elektrificatie van zijn gamma. De eerste stap is een SUV met een onuitspreekbare naam, zeg maar een elektrische versie van de zeer succesvolle HR-V.

We dachten tot het einde dat dit de ontwikkelingscode was en dat het productiemodel een meer commerciële naam zou krijgen, maar nee: Honda's eerste elektrische SUV heet de e:Ny1. Een ingewikkelde naam met een nog ingewikkelder uitleg, die we je zullen besparen.

Afgezien van dit 'detail' lijkt de auto erg op de HR-V, waarmee hij zijn totale afmetingen, bepaalde carrosseriepanelen en een deel van zijn cabine deelt. Het passagierscompartiment achterin is dan ook excellent en de bagageruimte van 361 liter is ongeveer gemiddeld. Maar de nieuwkomer is gebaseerd op een nieuw platform voor elektrificatie, waarop Honda's toekomstige elektrische modellen zullen worden gebouwd.

Aan boord is het verschil veel opvallender, met een groot verticaal centraal scherm van 15,1 duim. De uitvoering van het scherm is echter teleurstellend, omdat de presentatie erg rigide blijft: multimedia en navigatie in het bovenste derde deel, het hoofdmenu en de voertuigfuncties in het midden en de airco onderaan. En het is onmogelijk om van deze indeling af te wijken, bijvoorbeeld om gebruik te maken van het navigatiesysteem met groot scherm. Ook kan de bestuurder genieten van digitale instrumenten op een 10,25 duim groot scherm, maar de weergave van informatie is nauwelijks aanpasbaar en de presentatie bijna sober.

De Honda-touch

Op de weg blijft het rijgedrag van de e:Ny1 trouw aan de Honda’s met verbrandingsmotor. Hij is aangenaam, dynamisch en leuk om mee te rijden als het bochtig wordt. Zijn vermogen van 150 kW (204 pk) is altijd voldoende om schone en nauwkeurige prestaties te leveren, dankzij de relatieve lichtheid van de SUV (1.680 kilo). Het comfort en de aerodynamische geluidswering zijn ook prijzenswaardig, ondanks de aanwezigheid van een fluitend geluid van de elektromotor tijdens het accelereren, met de radio uitgeschakeld, zoals we dat opmerkten tijdens onze testrit. Aan de andere kant hadden we een meer uitgesproken regeneratie op prijs gesteld om te kunnen profiteren van de modus voor éénpedaalrijden - altijd erg prettig in de stad.

Conclusie

De e:Ny1 is misschien geen auto om smoor op te worden, maar hij is aangenaam en bovendien verschilt hij niet te veel van de modellen met verbrandingsmotoren, handig voor  wie eens wil proeven van elektrische aandrijving. Aan de andere kant hadden we voor een compacte SUV die 47.860 euro kost op meer gehoopt dan de WLTP-actieradius van 412 kilometer, ook al lijkt dit in de praktijk makkelijk haalbaar en is de auto puik uitgerust. Maar bovenal hadden we meer verwacht dan het maximale laadvermogen van 78 kW, dat bewust beperkt blijft om de levensduur van de accu te verlengen. Het duurt 45 minuten om van 10% naar 45% batterijvermogen te gaan, wat een rem zal vormen tijdens langere ritten.

Sterke punten

- Comfortabele en licht dynamische wegligging

- Geboden ruimtelijkheid en afwerkingskwaliteit

- Reële actieradius bevestigt WLTP-cijfers

 

Honda e:Ny1 Elegance

Lengte: 4,38 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,58 m

Koffervolume: 361 l

Gewicht: 1.680 kg

 

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 18,2 kWh/100 km

Vermogen: 204 pk

Koppel: 310 Nm

Topsnelheid: 160 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,6 s

Batterij: 61,9 kWh (netto)

Actieradius (WLTP): 412 km

Basisprijs: 47.860 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in