Hyundai Kona N: uitzondering op de regel?
Om te beginnen, de Kona N is "aanwezig". Het is onmogelijk om deze sportieve N te verwarren met de andere varianten in het gamma. De schouders zijn gespierder, de bumpers zijn breder, bovenaan de achterruit verschijnt een imposante spoiler waarin het derde remlicht in een driehoek is geïntegreerd, kenmerkend voor de N-modellen. Iets ingekorte ophangingen en 19-duimsvelgen versterken de stoere uitstraling van de auto, vooral in onze testversie, die was uitgevoerd in Performance Blue, een van de twee exclusieve kleuren van deze variant.
Het leidt geen twijfel dat de ontwerpers goed werk hebben geleverd aan de buitenkant. Het is echter jammer dat de aanpak een beetje verloren gaat als je de deur openzwaait. Afgezien van de uitstekend zittende, meer omhullende stoelen en een paar N-logo's, is dit nog steeds een Kona. Gelukkig prijken achter het stuur nog steeds twee mooie blauwe peddels en is er die magische knop met het logo ‘NGS’.
Karakter op overschot!
Onder de motorkap gebruikt de Kona N dezelfde motor als de i30 N, namelijk een 2 liter-turbomotor met een vermogen van 280 pk, dat via een achttrapsautomaat naar de voorwielen wordt gestuurd. Een combinatie die de Koreaanse SUV meerdere gezichten geeft. Van de verstandige gezinsauto in zijn meest beschaafde standen, tot een echte bom door op de kleine blauwe "N"-knop op het stuurwiel te drukken. De motor duwt dan met een lange, ononderbroken stoot terwijl het actieve uitlaatsysteem zijn beste symfonie laat horen. De acceleratie is krachtig, vooral als je de Launch Control activeert, die de auto in 5,5 seconden aan 100 km/u afzet. Maar veel meer dan het vermogen of gewoon de motor, zijn vooral de verbeteringen aan het chassis opmerkelijk. De besturing is nauwkeurig, direct en consistent, er is geen enkel gevoel van verlies van grip en de Kona N houdt zich perfect vlak in scherpe bochten, maar ook in brede en snelle waaiers. Hiervoor moest de ophanging worden verstijfd. Misschien te veel, want in de "N"-stand schikt de demping zich niet naar een minder gepolijst wegdek. Maar gelukkig is het nog steeds mogelijk om elk onderdeel (ophanging, stuurinrichting...) afzonderlijk in te stellen om zo een aangepaste set-up te creëren volgens individuele smaak.
Conclusie
Ja, deze Kona N verdient zijn sportetiket volledig. Hij is een plezier om mee te rijden, het gevoel blijft erg "mechanisch" en puur. Ver verwijderd, dus, van de chirurgische en steriele sportiviteit van de meeste nieuwe sportwagens. Met zijn prijs van 40.499 euro is hij zeker niet goedkoop, maar hij biedt wel veel waar voor zijn geld.
O ja, en die NGS-knop? De initialen staan voor "N-Grin Shift". Het is het geheime wapen van de Kona N. Een simpele druk met je duim is voldoende om onmiddellijk het volledige vermogen en koppel gedurende 20 seconden op te roepen voor een geheide acceleratie, ongeacht de rijmodus. Praktisch voor als er bijvoorbeeld een snelle inhaalactie nodig is!
Sterke punten
- Echte, rauwe sensaties
- Krachtige en lineaire motor
- Chassis en efficiëntie weggedrag
Hyundai Kona N
Lengte: 4,21 m
Breedte: 1,80 m
Hoogte: 1,55 m
Koffervolume: 361 liter
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 8,5 l/100 km
Vermogen: 280 pk
Koppel: 600 Nm
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 5,5 sec.
CO2 (WLTP): 194 g/km
Basisprijs: 40.499 euro incl. btw