Lamborghini Huracan STO: racer voor weekdagen De STO is dan wel nie
De Lamborghini Huracan STO maakt indruk met zijn look die rechtstreeks geïnspireerd is op de Super Trofeo. Zijn naam dankt hij eigenlijk aan de Super Trofeo Omologata. Simpel gezegd, dit is een raceauto goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg. Dat blijkt uit de grote, manueel verstelbare spoiler, de velgen met centrale moer en de extra luchtinlaat op het dak.
Maar bij nader inzien, is de hele achterkant opnieuw ontworpen. De motorkap, net als de meeste onderdelen uit koolstofvezel, gaat niet open: dat moet in de werkplaats gebeuren. De kap vooraan kantelt naar voren, maar de betere aerodynamica van dit model eist zijn tol in de kleine kofferbak: meer dan een helm past er niet in! Aan boord daarentegen verbazen we ons over een zeker comfort: multimedia, airconditioning en elektrische ramen in het bijzonder.
Huilende woede
De technische fiche van deze "Lambo" is indrukwekkend. Denk er eens over na: 640 pk uitsluitend op de achterwielen en slechts 1.339 kg op de weegschaal. Je kunt beter je rechtervoet een beetje temmen! En toch, zelfs in stedelijk verkeer stelt het "racebeest" zich verrassend volgzaam op en laat zich zonder schokken besturen.
Maar zodra de weg vrij is, transformeert hij en kom je in een staat van verslavende waanzin. De 0-100 km/u tijd van 3 seconden verloopt ongelooflijk woest, en elke acceleratie gaat gepaard met een kippenvel veroorzakend gejank van de 5,2 liter-V10-motor. Door deze luide schreeuw moest zelfs een YouTuber aan de kant op de beroemde Nürburgring!
Het toerental is van weinig belang, want deze STO duwt als een furie in alle regimes, en hoe hoger het toerental, hoe leuker hij het lijkt te vinden. En dat vinden wij ook. Alsof dat nog niet genoeg is, kan je met een rukje aan het rechterspatel op slag drie, vier of vijf versnellingen schakelen zodat je met geweld vooruit wordt gekatapulteerd! Duw je hem op geregeld op zijn staart dan kruip je met binnenste buiten gekeerde hersenen terug uit deze buitengewone Lamborghini. Het weggedrag is, net als de rijeigenschappen, gewoonweg ongelooflijk dankzij de precisie van de besturing en de meesturende achteras. Of het nu een snelle bocht is of een krappe, de Italiaan gaat er met hetzelfde gemak en dezelfde wendbaarheid door, terwijl hij zich volledig waterpas houdt. Gelukkig zijn de remmen, geleverd door Brembo met technologieën afgeleid uit de F1, opgewassen tegen deze taak.
Conclusie
Er is geen twijfel mogelijk: deze sensationele Lamborghini STO overtreft onze stoutste verwachtingen! Maar is hij geschikt voor gebruik op de weg? Ja, zolang je hem met de nederigheid bejegent die hij verdient. Anders kan het snel ontaarden in “te veel". Te gewelddadig, te snel, te temperamentvol. En voor België: te laag en te hard. Want ons wegennet is niet aangepast aan de racevering (of omgekeerd), en je kunt maar beter uitkijken waar je je wielen neerzet of je laat koolstofvezelsplinters achter. Maar er is ook een geruststellende kant: elke stop lokt een minibijeenkomst uit. Die herinnert ons eraan herinnert dat de auto, ook al wordt hij mishandeld, ons ook blijft doen dromen!
Sterke punten:
Ongelooflijke V10-motor
Ontzagwekkend efficiënt en wendbaar
Opvallende racerlook
Lamborghini Huracan STO
Lengte: 4,54 m
Breedte: 1,94 m
Hoogte: 1,22 m
Laadruimte: 38 liter
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 13,9 l/100 km
Vermogen: 640 pk
Koppel: 565 Nm
topsnelheid: 310 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3 sec.
CO2 (WLTP): 331 g/km
Basisprijs : 301.788 euro
Hartelijk dank aan Karting des Fagnes voor deze fotosessie.
Foto's: Pierre Fontignies