Lexus RX: meer bezieling

2j geleden | Nicolas Morlet

De nieuwe Lexus RX wil zijn rol als buitenbeentje in het segment van grote premium SUV’s overstijgen. Van nu af aan wil het meetellen, en het heeft de middelen om dat te doen. Met de typische Lexus-touch die hem zo anders maakt dan zijn concurrenten.

Zonder zijn afmetingen te veranderen, is de nieuwe Lexus RX slanker dan zijn voorganger, met name doordat de wielen iets verder naar achteren in de hoeken zijn geschoven. Zijn nieuwe voorkant - zonder gedefinieerde randen tussen de grille en de bumper - en de lichtstrip over de hele breedte aan de achterkant geven hem een persoonlijkheid die niets heeft ingeboet in assertiviteit. Tegelijkertijd is het minder confronterend dan in het verleden, wat zeker in zijn voordeel zal werken.

Aan boord blijft alles zeer mooi, en de kwaliteit van de fabricage maakt een sprong voorwaarts. De kunststoffen zijn meestal van schuim voorzien, de bekleding is aangenaam en de ergonomie is goed. Met de mogelijke uitzondering van het ingewikkelde multimediasysteem. Het wordt aangestuurd door een responsief scherm met een uitstekende definitie. De bestuurder kijkt op een digitaal dashboard met head-updisplay. Er is geen gebrek aan ruimte voor- en achterin, met een uitstekende been- en hoofdruimte en een bagageruimte van 612 liter die nog steeds erg praktisch is.

Trio van motoren

De RX wordt nu aangeboden met drie motoren. Er is natuurlijk geen diesel, maar er zijn enkele interessante en uiteenlopende hybrides. De 350h is een klassieke "zelfopladende" met 250 pk, zoals we die ondertussen goed kennen van Lexus. Alle knowhow van de fabrikant op het gebied van souplesse en energiebeheer zit in dit nieuwe model verwerkt. De onaangename toeren van de CVT-versnellingsbak zijn weg, en het systeem vermenigvuldigt met gemak de elektrische fases, zelfs op snellere trajecten. Aan de andere kant van het spectrum staat de 500h, een nieuwe sportieve variant. Deze neemt verschillende nieuwe oplossingen voor het merk aan, zoals een 371 pk sterke turbohybride motor, gecombineerd met een zesversnellingsbak en zelfs... achterwielsturing. Wendbaarheid en prestaties zijn dus aan de orde van de dag.

Conclusie

Met drie motoropties biedt de RX voor elk wat wils. Maar de populairste hier is de 450h+, de eerste plug-inhybride RX. Hij biedt niet alleen een interessante aftrekpost voor professionals, maar ook 65 kilometer elektrisch bereik (45-50 tijdens onze testrit) en 309 pk waarmee hij bijna net zo krachtig is als de 500h! En ongeacht de gekozen motor maakt de RX van rijcomfort zijn echte troef, of het nu gaat om demping of geluidsisolatie. Dit is een echte differentiatie op een moment dat de meeste concurrenten (BMW X5, Mercedes GLE...) het rijgedrag steeds harder afserveren onder het mom van rijdynamiek.

Sterke punten:

  • Rijcomfort en geluidsisolatie
  • Royale uitrusting, standaard of optioneel
  • Reëel brandstofverbruik (op alle versies)

Lexus RX 450h+

  • Lengte: 4,89 m
  • Breedte: 1,92 m
  • Hoogte: 1,69 m
  • Koffervolume: 612 l
  • Cilinderinhoud: 2.487 cc
  • Vermogen: 309 pk
  • Koppel: 572 Nm
  • Maximumsnelheid: 200 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 6,5 sec.
  • Elektrisch bereik (WLTP): 65 km
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,1 - 1,2 l/100km
  • CO2 (WLTP): 24-26 g/km
  • Prijs (Executive Line): 87.040 euro
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in