Lexus RZ: de chique neef met het bizarre stuurwiel

1j geleden | Stephane Monsin

De RZ is Lexus' eerste volledig elektrische model. En natuurlijk is het een SUV. Om hem te onderscheiden van de rest heeft hij een verrassend stijlvol 'Yoke'-stuur. Een gadget waarmee het merk een jongere klantenkring zou kunnen aantrekken.

De RZ is niet het eerste elektrische model van Lexus: de UX300e staat nog steeds in de catalogus. Maar het is wel het eerste model dat niet is afgeleid van een model met verbrandingsmotor. Hij deelt zijn technologie met de Toyota bZ4X (en zijn kloon, de Subaru Solterra): hetzelfde platform voor elektrificatie, dezelfde batterij met netto 64 kWh en dezelfde snellaadcapaciteit van 150 kW.

Het design en de sfeer aan boord zijn echter typisch Lexus: markante lijnen, prominente hoeken en leuke details zoals het dak dat eindigt in twee "pijlen" aan de bovenkant van de achterklep om de luchtstroom te bevorderen. Aan boord bevinden zich grote schermen die de nieuwste multimediasystemen en het digitale instrumentenpaneel van het merk bedienen. En de bagageruimte heeft een royale inhoud van 522 liter. Genoeg om te vergeten dat er - net als bij het neefje van Toyota - geen dashboardkastje is.

Als een "vlinder"?

Maar de echte bijzonderheid van deze cockpit is natuurlijk zijn vlindervormige stuur, geïnspireerd op de wereld van de luchtvaart, naar het voorbeeld van wat Tesla biedt met zijn Yoke. Een kenmerk dat ongetwijfeld een effect zal sorteren. Het zou Lexus in staat kunnen stellen een jongere en meer geeky klantenkring aan te trekken, die door het laatste nieuws bij Tesla wat zijn afgekoeld. Maar ook al heeft Lexus het ons al laten uitproberen, dit "gadget" komt pas officieel op de markt over... twee jaar! Liefhebbers zullen dus geduld moeten oefenen. Moeten je dan tot die tijd wachten om een RZ te kopen? Niet echt. Uiteindelijk maakt dit vreemde stuurwiel het rijden minder natuurlijk en minder vloeiend, althans dat is onze indruk na de korte kennismaking van onze test. Ongetwijfeld, een kwestie van gewenning.

Conclusie

Buiten dit vreemde yoke-stuur is de RZ meer klassiek. Hij wordt standaard geleverd met vierwielaandrijving, en met twee elektromotoren die samen 313 pk leveren. Dat is veel krachtiger dan zijn Toyota-neef, wat zorgt voor pipse prestaties: 5,2 seconden om van 0 naar 100 km/u te gaan.

De dynamiek is dus aanwezig, en zoals altijd bij Lexus, is het comfort perfect verzorgd en is de standaarduitrusting royaal. Goedkoop is de RZ450e weliswaar niet: vanaf 74.750 euro. Wat de officiële actieradius betreft, Lexus kondigt 440 kilometer aan, wat in het lagere gemiddelde van zijn klasse ligt.

Sterke punten:

- Uitgebreide standaarduitrusting

- Uitstekend comfortniveau

- Ruime koffer

 

Lexus RZ 450e

Lengte: 4,80 m

Breedte: 1,89 m

Hoogte: 1,63 m

Koffervolume: 522 - 1.451 liter

Gewicht: 2.055 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 17 kWh/100 km

Vermogen: 313 pk

Koppel: 434 Nm

Topsnelheid: 160 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 5,2 s

Batterij: 64 kWh (netto)

Actieradius (WLTP): 440 km

Basisprijs: 74.750 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in