Lexus RZ 450e: de eerste echte

2j geleden

Lexus, een vooraanstaand ambassadeur van hybride auto’s, zet een stap voorwaarts met de lancering van zijn eerste EV gebouwd op een toegewijd elektrisch platform. Om de gelegenheid te vieren, biedt de fabrikant een ongewone optie aan.

Ter verduidelijking: de RZ is niet de eerste elektrische SUV van het merk, want er bestaat al een batterijaangedreven versie van de UX. Maar dit is het eerste strikt elektrische voertuig, dat dus gebruikmaakt van een specifiek platform, en dat dus uitsluitend in elektrische vorm zal bestaan. Sluit de haakjes.

Klassiek

Lexus laat ons kennismaken met prototypes. En alleen op een gesloten circuit, want deze voertuigen mogen niet de openbare weg op. Zoals dat de gewoonte is, werd de RZ 450e gecamoufleerd, maar niet op zo'n manier dat er niets van zijn ontwerp te zien was. Ondertussen zijn de foto's van het productiemodel vrijgegeven. Wat ze tonen? Een karaktervolle auto, een typisch Lexus-front, een goed ontworpen achterzijde, een dynamisch profiel en prettige proporties. Het interieur is sober, met alle luxe die we van Lexus gewend zijn. Ook hier bevonden de kunststoffen zich in het prototype-stadium, maar Lexus kennende zal de kwaliteit onberispelijk zijn in de uiteindelijke productieversie. Tot slot, ook al zitten we in een elektrische auto, Lexus houdt alles relatief klassiek.  Niets is bijzonder futuristisch, behalve misschien het zeer royale centrale scherm en... het stuurwiel dat er geen is.

Dit is de ongebruikelijke optie waarmee de RZ kan worden uitgerust: een "by wire"-stuurinrichting, dat met andere woorden geen enkele fysieke verbinding meer heeft tussen het stuurwiel en de wielen. Alles wordt geregeld door motoren die digitale commando's krijgen van het "nepstuur". Van de ene uitslag naar de andere is slechts een rotatie van 150°, dus je hoeft nooit over te pakken zoals bij een klassiek stuurwiel.

Ontregelend? Nou, nee. Uiteindelijk raak je heel snel gewend aan dit stuursysteem, dat verschillend reageert naargelang de snelheid: van erg sterk tegen "manoeuvreersnelheid" tot heel licht bij snelwegsnelheid. Eerlijk gezegd, de instellingen zijn perfect. En mocht de ervaren dynamische bestuurder er aanstoot aan nemen, dan zal het perfect zijn voor de gemiddelde chauffeur, die dan iets heel bijzonders in handen heeft.

Conclusie

Naast het optionele stuur hebben we ook een RZ met een conventioneel stuurwiel getest op een racecircuit. En we hebben ontdekt dat dit prototype, per definitie "onaf", veelbelovend rijdt. De elektromotoren met een totaal van 315 pk kunnen de twee ton aan gewicht van de SUV goed aan, en de coördinatie van de vierwielaandrijving is opmerkelijk, zowel bij sportief rijden als in het grensbereik.

Het comfort, niet echt getest op een gepaste baan, blijft nog een vraagteken. Maar de manier waarop de auto accepteert om licht over te hellen in bochten belooft veel goeds. Ten slotte moeten het brandstofverbruik en de actieradius nog worden gecertificeerd, maar Lexus mikt op 18,1 kWh/100 km en een actieradius van ongeveer 400 kilometer voor het batterijpakket van 71,4 kWh. De lancering is gepland voor eind 2022.

Sterke punten:

- Veel persoonlijkheid

- Origineel en makkelijk te hanteren stuurwiel

- Dynamische en veilige vierwielaandrijving

Lexus RZ 450e

Lengte: 4,80 m

Breedte: 1,89 m

Hoogte: 1,63 m

Koffervolume: n.b.

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 18,1 kWh/100 km (voorlopig)

Actieradius (WLTP): 400 km (voorlopig)

Vermogen: 313 pk

Koppel: n.b.

Topsnelheid: n.b.

Acceleratie (0 tot 100 km/h): n.b.

Basisprijs: n.b.

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in