MG ZS EV : een mooie snoet brengt je verder

2j geleden | Nicolas Morlet

De MG ZS EV markeerde de terugkeer van MG op het Europese continent toen hij in 2019 werd gelanceerd en wist te verleiden met zijn strakke prijskaartje in combinatie met algemene prestaties in de middenklasse. Een facelift brengt meer maturiteit en maakt hem meer dan ooit aanbevelenswaardig.

De nieuwe MG ZS EV is gemakkelijk te herkennen: hij heeft nu een volledig dichtgemaakte voorkant, zonder de pseudo-kalender die hij voordien had. Dit is een manier om zijn elektrische inborst duidelijker aan te kondigen, ook al is de uitsparing voor het laadluik niet de meest elegante. In het algemeen heeft de SUV een verfijnde look met nieuwe voor- en achterlichten en bumpers, en grotere MG-logo's. De stijl is moderner, ook al staat hij ver af van het gespierde design van de Peugeot e-2008 en de Kia e-Niro, om maar twee van zijn directe concurrenten te noemen.

Hetzelfde geldt aan boord, waar de presentatie zeer klassiek blijft, maar een groter centraal scherm van 10,1 duim krijgt. Hoewel het scherm niet het beste in zijn klasse is, beschikt hij wel over een completer en ergonomischer multimediasysteem en kan de bestuurder zijn of haar Android- of Apple-smartphone aansluiten. De bestuurder heeft ook recht op een digitaal dashboard. De afwerking is ook verbeterd, en hoewel het leder niet erg dik is, bedekt het een groot deel van het interieur en de bekleding. Achterin is de bagageruimte van 448 liter nog steeds praktisch genoeg voor gezinsgebruik, vooral omdat er een dubbele bodem is om de oplaadkabel op te bergen.

Veel meer rijbereik

De andere grote verandering zit onder de vloer. De MG ZS EV biedt nu de keuze uit twee configuraties. De Standard Range, met een 176 pk sterke motor aangedreven door een batterij  van 51 kWh die volgens WLTP 320 kilometer ver geraakt. En de Long Range, met een gereduceerd vermogen van 156 pk maar een royale actieradius van 440 kilometer dankzij de batterij van 72 kWh, al is het aangekondigde gemiddelde verbruik van 17,6 kWh/100 km niet uitzonderlijk gezien de omvang van de auto. Maar aangezien het werkelijke verbruik bij de vorige versie al uitstekend was, en verder is verfijnd, blijft ook nu het eindresultaat dicht op de theorie liggen. Tijdens onze testrit, met de "Long Range"-versie, registreerden we 19,5 kWh/100 km, voornamelijk op snelwegen en in landelijke gebieden. Dit is genoeg om 400 kilometer per lading af te leggen. Een waarde die nog beter had gekund, als het mogelijk was geweest de energieterugwinning te moduleren via een stuurwielbediening, wat praktischer is dan de hier gebezigde hendel op de middenconsole.

Conclusie

De MG ZS EV is niet alleen volwassener in zijn presentatie, maar ook in zijn rijgedrag. Het chassis werd verfijnd voor meer precisie en een betere wegligging op de snelweg. Het comfort wordt verzekerd door meer geluidsisolatie en een soepelere demping, wat alleen maar een voordeel is voor een auto met een familiale roeping. Alleen de opdringerige (maar gelukkig uitschakelbare) rijhulpjes zijn een beetje irritant. De basisprijs is met 2.000 euro gestegen (32.985 euro), dat is waar. Maar dat weerhoudt deze MG ZS EV 2022 er niet van om een verhouding tussen uitrusting, bereik en prijs neer te zetten, die beter is dan ooit! De Long Range-versie start aan 36.958 euro.

Sterke punten

- Extra autonomie

- Moderner ontwerp

- Ongenaakbaare verhouding tussen prijs/uitrusting/bereik

MG ZS EV Long Range

Lengte: 4,32 m

Breedte: 1,80 m

Hoogte: 1,64 m

Koffervolume: 488-1.166 l

Gewicht: 1.620 kg

Maximale actieradius (WLTP): 440 km

Batterijcapaciteit: 72 kWh

Gecombineerd brandstofverbruik (WLTP): 17,8 kWh/100 km

Vermogen: 115 kW/156 pk

Koppel: 280 Nm

Topsnelheid: 175 km/u

Acceleratie van 0 tot 100 km/u: 8,6 s

Prijs: 36.958 euro

Tags: Autotests
Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in