Maserati GranTurismo Folgore - aan het stuur van de eerste elektrische Maserati!
De nieuwe Maserati GranTurismo treedt in de voetsporen van het vorige model, gestopt in 2018. Hij behoudt zijn eenvoudige lijnen en bijna sensuele rondingen, terwijl hij de stijlcodes van de MC20 toepast voor de koplampen en achterlichten. En aan boord vinden we de typische lay-out van het merk, dit keer met een afwerkingskwaliteit en een technologische invulling op het niveau van concurrenten zoals Porsche. Maar natuurlijk zonder het gevoel voor stijl en smaak - zoals voor de zorgvuldig afwerking - te verliezen. Opmerkelijk is ook dat deze GT-coupé een echte vierzitter is, want de achterbank is ook vdoor volwassenen bruikbaar.
Batterijen in T-vorm
Het is niet eenvoudig voor een merk als Maserati, waarvan de brullende V8 deel uitmaakt van het DNA, om de overstap te maken naar elektrische aandrijving. Is het mogelijk cilinders en zuigers te vervangen door permanente magneten zonder dat de ziel te grabbel wordt gegooid? Deze lastige vraag beantwoordde Maserati door ons met de gloednieuwe GranTurismo Folgore (de elektrische versie dus) over een circuit te sturen. Laten we je niet onnodig in spanning laten: hij blies ons gewoon weg met zijn rijgedrag! In de aanval doet hij zijn 2,2 ton volledig vergeten. Het bochtenwerk is perfect in zijn precisie, met een stuurgevoel dat vergelijkbaar is met dat van een verbrandingsmotor. Dit is een van de voordelen van de originele batterijpositie van de Italianen. Aangezien de auto is ontworpen om zowel op benzine- als elektromotoren te rijden, was het niet mogelijk om de batterij over de volledige vloer te verdelen (zoals bijvoorbeeld bij een Porsche Taycan). De cellen zijn daarom verdeeld in de T-vormige transmissietunnel, zo dicht mogelijk bij het midden van de auto. Dat geeft een duidelijk voordeel op het vlak van balans. En wanneer de drie elektromotoren hun 760 pk (of zelfs 810) leveren bij het uitkomen van een bocht, is de acceleratie onwaarschijnlijk efficiënt!
Conclusie
De nieuwe Maserati GranTurismo is een echte GT, krachtig en snel. En het rijcomfort dat de gestuurde demping biedt, maakt reizen zonder vermoeidheid mogelijk. Vooral omdat hij, naast zijn rijbereik van 450 kilometer volgens WLTP (onmogelijk te controleren in de omstandigheden van onze test), snel kan worden opgeladen: tot 270 kW! Dat is genoeg om 100 kilometer autonomie terug te winnen in vijf minuten.De prijs staat nog niet vast, maar de lancering staat gepland voor deze zomer. Eén ding is zeker: hij zal voorbehouden blijven aan een kleine elite, als je bedenkt dat de basisprijs van de benzineversie met 550 pk al is vastgesteld op 227.300 euro!
Sterke punten:
- Formidabele prestaties en efficiëntie
- Adembenemend en elegant design
- Ook comfortabel
Maserati GranTurismo Folgore
Lengte: 4,95 m
Breedte: 1,95 m
Hoogte: 1,35 m
Bagageruimte: 270 l
Gewicht: 2.260 kg
Batterij: 92,5 kWh (netto)
Vermogen: 559 kW/760 pk (810 pk met boost)
Koppel: 1.350 Nm
Gemiddeld brandstofverbruik: n.b.
Actieradius: 450 km WLTP
Topsnelheid: 325 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 2,7 s
Basisprijs: n.b.