Maserati Grecale: slecht nieuws voor Porsche!
In de categorie van SUV's met een echt sportieve inborst (zeldzaam, maar het bestaat), en als we de onuitstaanbare Lamborghini's en Aston Martins vergeten, hadden de Porsche Cayenne en Macan het tot nu toe gemakkelijk. Er was de Jaguar F-Pace en de Maserati Levante. Maar de eerste is op onverklaarbare wijze een bijkomstigheid, en de laatste, hoewel hij een waarachtig charisma heeft, was om verschillende redenen gewoon niet geschikt voor de job. Maar het wordt heet onder de voeten van Porsche, want met de Grecale heeft Maserati zich de middelen verschaft om zijn ambities te verwezenlijken als nooit tevoren.
Het doel is heel duidelijk: met een lengte van 4,85 meter valt de Grecale precies tussen de Porsche Macan en Cayenne in. De basisversie van de Grecale is iets minder krachtig dan de eerste Macan, maar hij is ook minder duur. De Trofeo-versie, uitgerust met een 530 pk V6, levert 20 pk in ten opzichte van de Cayenne Turbo, maar kost... 38.000 euro minder! We kunnen dus gerust zeggen dat de marketingafdeling zijn huiswerk heeft gedaan!
Toegegeven, de Maserati mist een plug-inhybide, die (onder meer) door het Belgische belastingstelsel wordt bevoordeeld. Anderzijds, voor volgend jaar staat er een 100% elektrische versie op de planning. En intussen heeft de Grecale al meer dan genoeg in petto om klanten te overtuigen in regio’s waar elektrificatie minder essentieel is dan in Europa.
Op gelijke voet
Inderdaad, de dagen dat Maserati’s zich tevredenstelden met een sexy design en dito mechaniek zijn voorbij. De Grecale heeft het allemaal, maar ook de bouwkwaliteit, en bovenal de technologische inhoud - dat wil zeggen: gadgets, rijhulpmiddelen en chassisverfijningen - die de meerderheid van de high-endklanten absoluut willen hebben. Ja, de Maserati staat nu op gelijke voet met de concurrentie.
In afwachting van de voornoemde elektrische versie, biedt Maserati drie motoren aan. In de eerste plaats een 2,0 liter-viercilinder van Alfa, gekoppeld aan een micro-hybridisatie (48 volt), beschikbaar in 300 (Grecale GT) of 330 pk (Grecale Modena). Aan de top van het gamma krijgt de Grecale Trofeo de 3,0 liter-V6, genaamd Nettuno, die voor het eerst verscheen in de supercar MC20, en die 530 pk levert.
Conclusie
We zullen er niet om liegen. Onderweg is het duidelijk de V6 waarvoor we onze nek draaien. Toch is de 2.0 liter-motor lang niet ondermaats. De motorblokken zijn zo luid en punchy als ze zouden moeten zijn. Welke versie ook, met zijn meerdere persoonlijkheden is de Grecale een traktatie. In de modus Comfort gedraagt hij zich beschaafd en attent, maar in de sportievere standen wordt hij steeds pittiger, responsiever, communicatiever en zelfs speelser. De dosering is hoe dan ook altijd perfect.
Het is heel duidelijk: Maserati heeft de benauwende voogdij van Ferrari achter zich gelaten en kan eindelijk zijn vleugels uitklappen. Vergis je niet, de Maserati Grecale, geprijsd vanaf 75.800 euro, is echt een anti-Porsche.
Sterke punten:
- Sportief karakter
- Technologisch op niveau van de concurrentie
- Aantrekkelijk geprijsd
Maserati Grecale Modena
Lengte: 4,85 m
Breedte: 1,97 m
Hoogte: 1,65 m
Koffervolume: 570 liter
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 8,8-9,3l/100km
Vermogen: 330 pk
Koppel: 450 Nm
Topsnelheid: 240 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 5,3 sec.
CO2 (WLTP): 199-210 g/km
Basisprijs: 86.450 euro