McLaren Artura: rijden met de hybride van McLaren!

2j geleden Nicolas Morlet

De Artura markeert een verandering in het McLaren-gamma door zijn plug-in hybride motor. Hij is dus in staat om enkele kilometers geruisloos en emissievrij te rijden. Maar deze elektrificatie maakt ook buitengewone prestaties mogelijk.

Een McLaren is altijd herkenbaar, ook deze Artura. Net als de andere modellen in het gamma bezit hij dezelfde geprononceerde welvingen en reusachtige luchtinlaten op zijn flanken. Ook het interieur is in overeenstemming met de gebruikelijke stijl van het Britse merk: de bedieningselementen zijn minimalistisch en het verticaal geplaatste centrale scherm staat lichtjes naar de bestuurder gericht. De passagiers zitten zo dicht mogelijk bij de grond, in stoelen die het lichaam inkapselen. En natuurlijk is de sfeer sportief-chique, met veel alcantara en zichtbaar koolstofvezel.

Ultralicht en bestendig

Zoals bij alle McLarens is de hele basiscel van de cabine gemaakt van koolstofvezel. Een ultralicht en bestendig materiaal dat het mogelijk maakt het gewicht in lege toestand onder de 1.400 kg te houden! Dit belooft geweldige prestaties als de motor  680 pk in het spel brengt. Of beter gezegd: motoren. Want voor dit vermogen maakt de Artura gebruik van een nieuwe 3.0 V6-motor met 585 pk en een elektromotor van 95 pk. Werken beide samen, dan haalt de auto 100 km/u in slechts 3 seconden! Maar de elektromotor kan ook alleen werken tot 130 km/u, gedurende ongeveer 30 kilometer. Genoeg om te gaan golfen zonder vervuilende uitstoot, en in stilte, tot grote verbazing van de voetgangers.

Indrukwekkend nauwkeurig

Maar je kunt je voorstellen dat deze McLaren zijn volledige potentieel pas onthult wanneer je overschakelt naar de sportmodi. Inderdaad: "modi" want het merk biedt verschillende instellingen voor het motormanagement EN de chassisinstellingen aan, die dus onafhankelijk van elkaar kunnen worden gevarieerd. Met alle settings in de meest geavanceerde stand is de auto indrukwekkend nauwkeurig en snel, maar nooit gewelddadig. De acceleratie is scherp, maar niet ruw. Op het circuit rijdt de Artura soepel en vliegt hij van de ene bocht naar de andere met de behendigheid van een gezwinde ballerina. Er is geen twijfel mogelijk: de lichtheid en het natuurlijke evenwicht doen hun werk.

Conclusie

De Artura is veelzijdig, écht veelzijdig. Hij is ongelooflijk gemakkelijk te hanteren tijdens sportief rijden, waar hij topprestaties levert, maar hij is ook perfect bruikbaar voor dagelijks gebruik dankzij de vrij comfortabele demping. Afhankelijk van de manier waarop je rijdt, zal je dichter of verder belanden van het gehomologeerde gemiddelde brandstofverbruik van 4,6 l/100 km (WLTP), wat neerkomt op 104 g/km CO2. Maar het is onzeker of dit echt een argument is voor kopers die het zich kunnen veroorloven om meer dan 230.000 euro aan deze bolide uit te geven. Veel geld, natuurlijk, maar nog altijd 40.000 euro goedkoper dan de Ferrari 296 GTB, de gedoodverfde concurrent van deze McLaren.

Sterke punten:

  • Gebruiksgemak en sportieve efficiëntie
  • Veelzijdigheid en comfort
  • Onnavolgbare stijl en interieursfeer

McLaren Artura

  • Lengte: 4,53 m
  • Breedte: 1,97 m
  • Hoogte: 1;193 m
  • Koffervolume: 180 l
  • Gewicht: 1.395 kg
  • Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,6 l/100 km
  • Cilinderinhoud: 2.993 cc
  • Vermogen: 680 pk
  • Koppel: 720 Nm
  • Topsnelheid: 330 km/u
  • Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 3,0 s
  • CO2-uitstoot (WLTP): 104 g/km
  • Basisprijs : 232.706 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in