Mercedes Citan: parallel universum
Net als zijn voorganger is de nieuwe Citan een technische kloon van de Renault Kangoo. Maar het verschil is deze keer dat de Duitse fabrikant vanaf het begin bij het project betrokken is geweest. Mercedes verzekert ons het nu zijn ontwerpers waren die de auto tekenden, waarop Renault er zijn eigen smoel aan gaf – letterlijk.
Met zijn taps toelopende, op de nieuwste Sprinter geïnspireerde lichten met LED-signatuur en zijn grote grille past het nieuwe model perfect in het bestelwagengamma van de constructeur. De Citan, eerst verkrijgbaar met een carrosserie van 4,50 meter, krijgt in de komende maanden het gezelschap van een langere versie van meer dan 4,90 meter.
Intussen biedt de 'korte' Citan een nuttig laadvermogen tot 782 kilogram, wat binnen de segmentnorm ligt, en een laadvolume tussen 3,3 en 3,9 m³ (2,3 en 2,9 m³ VDA), afhankelijk van de keuze tussen het tussenschot of de neerklapbare rugleuning van de voorste passagiersstoel. De toegang tot de achterzijde verloopt via twee openende vleugeldeuren (180°) of een achterklep, en twee schuifdeuren op de flanken. Dit zijn deuren van "normale" afmetingen, want de optie "Sesame Open", waarbij de middenstijl aan de bestuurderszijde wordt verwijderd, blijft een specifiek kenmerk van de Kangoo.
Geconnecteerd
Aan boord biedt de Citan een zeer net interieur. Dat is wat we aantroffen op onze testversie in de topuitvoering met een onmisbaar centraal aanraakscherm dat toegang geeft tot het multimediasysteem Mercedes MBUX Connected. Dit maakt probleemloos verbinding met smartphones (Android en Apple) en via het verzoek 'Hey Mercedes' zijn er ook spraakcommando’s mogelijk.
Daarnaast kan de bestuurder met de toepassing "Mercedes me" de gegevens van het voertuig vanop afstand in het oog houden. De beschikbare uitrusting is zeer uitgebreid, zowel op het vlak van comfort (zetelverwarming, automatisch inparkeren) als van veiligheid, maar we hadden graag gezien dat automatisch remmen in noodgevallen standaard was.
Conclusie
Naast de Kangoo gedraagt de Citan zich anders op de weg, ook al is het motorengamma min of meer identiek (1.5-diesel van 75, 95 of 115 pk; 1.3-benzine van 102 of 131 pk). De Duitse versie pakt uit met een betere geluidsisolatie en opgewaardeerde wieltreinen (op de Citan Tourer) om meer comfort aan boord te garanderen. Hij blinkt ook uit op het vlak van wendbaarheid, met een draaicirkel van 11,7 meter, wat erg praktisch is in de stad, en voor het rijplezier zorgt een lichte maar lineaire besturing.
Zijn prijs begint in ons land bij 17.727 euro exclusief btw. Eerder aan de bovenkant van zijn categorie, dus, maar de Citan maakt dat goed met een vrij uitgebreid standaarduitrustingspakket.
Sterke punten
- Beschikbare uitrusting
- Rijplezier
- Comfortabel
Mercedes Citan 110 CDI
Lengte: 4,49 m
Breedte: 1,83 m
Hoogte: 1,85 m
Nuttig volume: 3,3 - 3,9 m³
Gewicht: 1.462 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5-5,6 l/100 km
Vermogen: 95 pk
Koppel: 260 Nm
Topsnelheid: 164 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 13,8 s
CO2-uitstoot (WLTP): 146-131 g/km
Basisprijs: 17.727 euro (excl. btw)