Mercedes S-Klasse: baas boven baas

3j geleden | Stephane Monsin

Tuurlijk heeft u het volste recht om de S-Klasse niet mooi te vinden. Smaak is per definitie subjectief. Maar bekijk het objectief en de jongste generatie is opnieuw de beste in zijn klasse.

 

Om toch met een subjectieve noot te beginnen, voor ons is dit een van de mooiste S-Klasses ooit. We geven het grif toe, hij is niet radicaal veranderd ten opzichte van zijn voorganger, maar de lijnen zijn virtuoos verfijnd en prachtig gestroomlijnd. Nooit eerder was Mercedes’ limousine zo elegant. En de behoudsgezindheid gaat alleen op voor de buitenkant. Want binnenin...

 

 

Onberispelijk

...is het een metamorfose. In het middelpunt staat een nieuw, gigantisch en verticaal geplaatst touchscreen. Het zit lager, een ergonomischere positie die beter binnen  handbereik ligt. Het aanraakscherm geeft toegang tot de schat aan functies van deze auto (veiligheid, comfort, multimedia enzovoort) en alle associaties met digitale hightech komen hiervan, want voor de rest is deze cabine - van uiteraard onberispelijke kwaliteit -  eerder een showcase van interieurdecoratie dan autodesign. In twee woorden: absolute klasse!

 

 

Innovaties

Traditiegetrouw schudt de nieuwe S-Klasse een paar technologische wereldprimeurs uit zijn mouw. Dat zijn niet per se de primeurs die u ziet. De auto stelt nieuwe normen op het gebied van veiligheid, bijvoorbeeld met de eerste frontale airbag op de achterbank. Of neem nu de mechanische reflex waarbij één kant van de carrosserie omhoog beweegt om bij een dreigende impact de botsenergie onderaan de auto af te voeren. Ook het MBUX-multimediasysteem, met kunstmatige intelligentie, is nog slimmer geworden... Laat het ons daarop houden, zelfs een turf van een boek zou niet genoeg zijn om alles te bundelen.

Het verbaast daarom des te meer dat er mechanisch zo weinig is veranderd. Aan de dieselkant gaat het om de bekende zes-in-lijn, gemoderniseerd met microhybride technologie, goed voor 286 en 330 pk. De benzineversies doen het met respectievelijk 289 en 457 pk. De achtcilinders zijn aangekondigd voor later. Kan niet ontbreken: een plug-inhybride versie. Mercedes belooft een elektrische actieradius van... 100 km! Alle motoren vertrouwen op  de negentrapsautomaat en vierwielaandrijving (behalve de 350 d). Onder de motorkap van de "korte" S-Klasse (5,18 m) als de lange versie (5,29 m) tref je dezelfde krachtbronnen aan.

 

 

Conclusie

Kan ik u iets vertellen over het rijden in de S-Klasse dat u niet zou kunnen voorspellen? Amper. Alleen dat hij nog beter op de weg ligt dan degene die tot nu toe het ijkpunt was: zichzelf. Het rijdt zowel stiller, comfortabeler als luxueuzer. Achter het stuur beleeft u nog meer sereniteit, krijgt u nog meer het gevoel een majestueuze slee te besturen. Wil je naar onze mening iets vinden dat nog specialer is, dan moet u al bij Rolls-Royce aan de vergulde bel gaan hangen. Bijgevolg is een S 500, zelfs voor 130.000 euro exclusief opties, een koopje. Het is allerminst een schande om de voorkeur te geven aan een limousine van de concurrentie, al was het maar uit liefde voor het bewuste merk. Maar de beste, dé maatstaf onder de luxelimousines, dat is deze. Mercedes flikt het steeds opnieuw.

 

 

WIL JE OOK EEN PROEFRIT MAKEN MET DEZE AUTO?

 

Sterke punten

- Onopvallende elegantie
-
Blijft een technologische pionier
- Ongeëvenaard comfort en rijplezier

 

Totale score : 19/20

 

Mercedes S 500 4Matic

Lengte: 5.180 m
Breedte: 2.100 m

Hoogte: 1.610 m
Koffer: 550 l
Gewicht: 1.900 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 8,0-9,5 l/100 km
Vermogen: 457 pk
Koppel: 520 Nm
Maximumsnelheid : 250 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 4,9 s
CO2 (WLTP): 181-216 g/km
Basisprijs: 130.075 euro.

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in