Opel Astra Sportstourer Plug-In Hybrid: een begerenswaardig neefje
De Opel Astra verandert radicaal in zijn zesde generatie, zowel qua vorm als inhoud. Het nieuwe model is veel hoekiger en gespierder dan zijn voorganger. De voorkant kreeg de Vizor gedoopte koplamp- en grillecombinatie, een kenmerk van alle nieuwe Opel-modellen, terwijl de achterkant is voorzien van de lichten van de sedan en een brede achterklep die de laaddrempel tot slechts 60 cm verlaagt (een van de beste waarden in deze klasse).
Het profiel is tot aan de achterdeuren identiek aan dat van de sedan, maar de wielbasis (afstand tussen de voor- en achterwielen) is met 5,7 centimeter verlengd, wat de totale lengte op 4,64 meter brengt. Dit zorgt voor royaal veel plek achter de achterpassagiers, met een nuttig volume van 548 liter op ons hybride testmodel, en tot 608 liter op de benzine- en dieselversies, met de extra bonus van een verlegbare vloer.
Het interieur is aangenaam om in te vertoeven, met het dubbele scherm en een paar sneltoetsen die mooi in het dashboard geïntegreerd zitten. Passagiers zullen ook kunnen genieten van zeer comfortabele zetels - onderschreven door de Duitse ruggezondheidsorganisatie (AGR) -, een multimediasysteem verbonden met smartphones en een verwarmd stuurwiel voor de bestuurder.
Focus op comfort
De Astra is ook onderhuids nieuw. Nu Opel deel uitmaakt van Stellantis, is de Duitse auto een technisch neefje van de nieuwe Peugeot 308. Hij wordt dan ook slechts aangeboden met één benzinemotor in 110 of 130 pk en één diesel van 130 pk, met als speerpunt de hybridisatie. Er worden twee vermogensniveaus aangeboden: 180 of 225 pk. De magerste van de twee blijkt toch ruim voldoende voor normaal en veilig gebruik. Hij combineert een 1,6-liter-motor van 150 pk met een 110 pk sterke elektromotor en kan dankzij zijn batterij van 12,4 kWh ongeveer 50 kilometer emissievrij rijden.
Uitspraak
De 180 pk sterke Opel Astra Hybrid is waarschijnlijk de beste keuze in het gamma. Krachtig genoeg met of zonder de elektromotor, biedt hij een comfortabel rijdgedrag. En het is doodstil aan boord, zelfs als de benzinemotor op actief staat, wat hij dus erg stil doet. Dit is een model dat een bestseller zou moeten worden bij professionelen en bedrijven dankzij zijn officiële CO2-uitstoot van slechts 26 g/km (1,1 l/100 km), die een prima belastingaftrek garandeert. Anderzijds zullen particuliere klanten waarschijnlijk worden afgeschrikt door de relatief hoge basisprijs: vanaf 39.750 euro.
Sterke punten
- Enorme kofferbak, ondanks batterij
- Rijcomfort, zowel qua demping als akoestisch
- Efficiënte hybride motor
Opel Astra Sportstourer Hybrid 180
- Lengte: 4,64 m
- Breedte: 2,06 m
- Hoogte: 1,44 m
- Koffervolume: 548-1.574
- Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,0 - 1,1 l/100 km
- Cilinderinhoud: 1.598 cc
- Vermogen: 180 pk
- Koppel: 360 Nm
- Topsnelheid: 225 km/u (elektrisch: 135 km/u )
- Acceleratie (van 0 tot 100 km/u) : 7,6 sec.
- CO2 (WLTP): 24 - 26 g/km
- Basisprijs: 39.750 euro