Peugeot 408 testrit: stippelt zijn eigen koers uit
Met de 408 gaan de ontwerpers van Peugeot verder dan het idee van de Coupé-concept gebaseerd op de Renault Arkana. Het koetswerk van dit grote model uit het C-segment is nog lager, maar de SUV-look wordt gecreëerd door de grote velgen en een vrij grote ruimte tussen de band en de wielkast. Uiteindelijk is de 408 een soort imposante en atletische compacte auto. Een silhouet dat de marketing van de Franse fabrikant Fastback noemt. Klinkt alvast moderner dan de termen SUV of cross-over.
Ook in het interieur prijken aangename verrassingen, te beginnen met een royale binnenruimte. De 408 deelt zijn platform met de compactere 308, maar er is zo hard getrokken aan de wielbasis (+10 cm) en de indeling van het interieur dat we 6 centimeter meer knieruimte hebben dan in de... 508! Wat ons daarentegen harder stoort is de kwaliteit van de gebruikte materialen aan de achterzijde: harde en krasgevoeligeb kunststoffen, moeilijk te rechtvaardigen op een voertuig dat met een paar opties al snel 50.000 euro aantikt.
Vooraan blijven de i-Cockpit en zijn kleine stuurwiel de opinies splitsen. Je houdt ervan of je baalt ervan, en dat hangt bijna altijd af van de grootte van de bestuurder en zijn rijpositie. Anderzijds is de nieuwe interface met aanraakscherm intuïtiever geworden.
Mooi evenwicht
Het is onderweg dat we zijn echte troeven ontdekken. De demping is iets steviger dan in zijn neef, de Citroën C5X, maar blijft bijzonder comfortabel. Zozeer zelfs dat de 408 sneller over verkeersdrempels gaat dan veel andere auto's. Dit, in combinatie met de opmerkelijke geluidsisolatie, maakt de Peugeot een zeer aangename machine om in te reizen. En nee, dit gaat niet ten koste van zijn bochtengedrag, waarvoor de 408 een gewillig dynamisch karakter opbrengt!
Conclusie
Gepositioneerd tussen de 308 en de 508, is dit een model dat het oog behaagt, dat zijn eigenaar een waar rijplezier bezorgt en dat de overige inzittenden een bijzonder comfortabele ervaring biedt. De hybride aandrijflijn is ook een hoogtepunt van harmonie! De samenwerking tussen de 1,6 liter benzinemotor en de elektromotor werd verfijnd ten opzichte van de 308. Zelfs bij zeer langzaam rijden in druk verkeer merk je niet de minste schok. Het geheel vormt een perfect samenspel. Het is geen toeval dat de 408 een van de finalisten is voor de titel Auto van het Jaar 2023!
Sterke punten :
- Design (polariserend maar onbetwistbaar anders dan anders)
- Comfort dat geen afbreuk doet aan de dynamiek
- Zeer soepele en efficiënte hybride motor
De Peugeot 408 PHEV in enkele cijfers :
- Lengte: 4,68 m
- Breedte: 1,84 m
- Hoogte: 1,47 m
- Koffervolume: 536 l
- Cilinderinhoud: 1.598 cc
- Vermogen: 225 pk
- Koppel: 320 Nm
- Topsnelheid: 233 km/u
- Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,8 sec.
- Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 1,2 l/100 km
- CO2 (WLTP): 29 g/km
- Prijs: 46.500 euro