Renault Clio E-Tech: Hoogtepunt van de reeks
De Clio werd in 1990 gelanceerd en is een absolute bestseller voor Renault. Dat wil zeggen, tot de komst van de Peugeot 208, vooral de tweede generatie, die de lieveling van het B-segment is geworden. Zelfs op zijn thuismarkt. De reden voor dit succes? Zijn scherpe ontwerp! Het is de lieden verantwoordelijk voor het merk met het ruitenlogo niet ontgaan. Ze hebben de ontwerper van het leeuwenmerk, Gilles Vidal, verleid! En het duurde niet lang voordat de nieuwe baas zijn stempel drukte op de compacte auto en hem meer 'katachtig' maakte. Daardoor staat de Clio prominenter op zijn wielen, ondanks zijn ongewijzigde afmetingen. Binnenin geen revolutie. We probeerden de nieuwe topuitvoering, die nu 'Esprit Alpine' heet om hem in lijn te brengen met de rest van het gamma. Leder is vervangen door gerecycleerd materiaal en enkele logo's en stiksels op de beter gewelfde stoelen benadrukken het exclusieve karakter van het model.
Efficiënte hybride
Onze testversie, de hybride E-Tech, is voorbestemd om het hart van het Clio-gamma te worden en is met zijn 145 pk ook de krachtigste motor. Hij combineert twee elektromotoren van 36 kW en 18 kW met een 94 pk sterke 1,6 liter-viercilinder op benzine. Dit alles wordt gecombineerd met een versnellingsbak zonder koppeling en een batterij van 1,2 kWh . Het grootste nadeel is dat het zo'n 90 liter uit de bagageruimte ‘vreet’, wat de inhoud terugbrengt tot 301 liter. Op de weg is het pakket echter zeer plezierig, met een combinatie van souplesse en prestaties, ondanks een licht gebrek aan aandrijving van de versnellingsbak. Hij heeft ook de verdienste dat hij zo vaak mogelijk terugschakelt naar de elektrische modus, waardoor het brandstofverbruik tijdens deze testrit daalde tot ongeveer 5 l/100 km, terwijl we ons niet hebben ingehouden. Integendeel zelfs, want het onderstel van de Clio reageert altijd pips wanneer je het tempo opvoert.
Conclusie 16/20
De Clio is altijd al een van de meest speelse auto's in zijn segment geweest en deze nieuwe 'sportieve' livery benadrukt dat alleen maar. Met zijn herziene besturing en verfijnde ophanging zal deze kleine Franse auto je in verrukking brengen wanneer je hem door een reeks bochten ment. En in meer ontspannen rijomstandigheden geven de efficiëntie en de kwaliteit van het chassis een echt gevoel van veiligheid, zozeer zelfs dat je de indruk krijgt in een auto van een hogere categorie te rijden. Een valabel argument voor sommige kopers. Maar om van deze hybride versie te kunnen genieten, moet je wel je portemonnee trekken, want de prijs bedraagt 22.400 euro, en zelfs 28.000 euro voor de afwerking Esprit Alpine hier in test.
Sterke punten
Superieur rijplezier
Rijcomfort en binnenruimte
Reëel verbruik
Renault Clio E-Tech Esprit Alpine
Lengte: 4,05 m
Breedte: 1,79 m
Hoogte: 144 m
Kofferruimte: 301
Gewicht: 1.248 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 4,2 l/100 km
Cilinderinhoud: 1.598 cc
Vermogen: 145 pk
Koppel: 148 Nm
Topsnelheid: 174 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 9,3
CO2-uitstoot (WLTP): 95 g/km
Basisprijs: 22.400 euro