Renault Mégane E-Tech: zoemt een veelbelovende toekomst tegemoet
Voor Renault is de elektrische Mégane van cruciaal belang. Hij is veel meer dan een nieuw model in een groeiende markt. Je zou kunnen zeggen dat hij het vlaggenschip is van de nieuwe "Renaulution"-strategie die enkele maanden geleden werd voorgesteld. Voor ons is het een opluchting dat het niet wéér om een SUV, maar om een gewone auto gaat. Of toch ongeveer, want hij is gebaseerd op een gloednieuwe elektrische technische basis met batterijen van 40 of 66 kWh die, hoewel ze slechts 11 centimeter dik zijn, toch de hoogte van de vloer verhogen.
Hoewel de auto amper 4,2 meter meet (ruim 15 centimeter korter dan de huidige Mégane), is hij 6 centimeter hoger. Niet helemaal een cross-over, dus, maar een compacte auto is toch anders.
Onze test verliep aan boord van een prototype. Dieper ingaan op de technologie of de kwaliteit van het infotainmentsysteem, zullen we later moeten doen, maar we kunnen nu al zeggen dat de ergonomie heel bevredigend werkt. Gezien de proporties is de binnenruimte erg correct, net als de bagageruimte van 440 liter. Het enige minpuntje daarbij is de hoge laaddrempel.
Lichter dan anders
In tegenstelling tot VW voor de ID.3 of Hyundai-Kia voor de Ioniq 5 en de EV6, kiest Renault voor voorwielaandrijving, met op de vooras keuze tussen een 130 of 218 pk sterke elektromotor. Dat scheelt in de hoeveelheid bedrading en andere onderdelen die het platform moeten kruisen wanneer de motor achterin zit. Bovendien is het platform verstevigd om de rest van het chassis lichter te maken, terwijl de carrosseriepanelen gemaakt zijn van aluminium en composiet.
Daardoor is de Mégane met 1.624 kilo 200 tot 400 kilo lichter dan zijn rivalen! Dit relatief lage gewicht versterkt onderweg het gevoel alsof je in een traditionele auto rijdt, vooral omdat de demping en het comfort van een uitstekend niveau zijn. Dit in tegenstelling tot de meeste elektrische compacte auto's, die hun dikkere massa in de bochten proberen te stabiliseren met vrij harde, tot zelfs véél te harde, veringen.
Conclusie
De Renault Mégane E-Tech beschikt over een aantal stevige argumenten. Laten we hopen dat de ingenieurs hun belofte houden door de belangrijkste fout van de geteste auto te corrigeren: een gebrek aan tractie en een laattijdig en brutaal ingrijpende tractiecontrole op een nat wegdek. Het staat op onze checklijst voor de productieversie wanneer die volgend voorjaar in de verkoop gaat.
Dat wordt ook de gelegenheid om na te gaan of de geclaimde 300 of 470 kilometer (afhankelijk van de gekozen batterij) realistisch zullen zijn bij reëel gebruik - we vermoeden van wel - en of een snellader van 130 kW inderdaad 300 kilometer ophaalt in een halfuurtje.
Sterke punten
Licht en herkenbaar rijgevoel
Ontwerp van een gewone auto
Uitstekend rijcomfort
Renault Mégane E-Tech
Lengte: 4,21 m
Breedte: 1,78 m
Hoogte: 1,50 m
Laadruimte: 440 l
Gewicht: 1.624 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: -
Vermogen: 160 kW/218 pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 7,4 seconden
Actieradius (WLTP): 470 km
Basisprijs: -