Renault Megane E-Tech 100% electric - de GTI van de elektrische auto's?
Wat een opluchting voor ons om te zien dat de Renault Megane E-Tech 100% electric niet de zoveelste SUV is, maar een "normale" auto! Waarom? Omdat het een veel dynamischer rijgedrag aankondigt dan dat van een SUV. Deze elektrische Mégane is nauwelijks 4,2 meter lang, ruim 15 centimeter korter dan de Mégane met verbrandingsmotor. Hij is ook 6 centimeter hoger, wat hem zijn robuuste uiterlijk geeft.
Aan boord is de ergonomie vrij goed en we bewonderen het gehanteerde Google-systeem: wat een gemak! De binnenruimte is zeer goed gezien de buitenverhoudingen, evenals het koffervolume van 440 liter.
Lichtheid maakt het verschil
Door te kiezen voor het "alles vooraan"-ontwerp (motor en voorwielaandrijving) heeft Renault de hoeveelheid bedrading en andere elementen die het platform van de ene naar de andere kant doorkruisen, kunnen beperken vergeleken met een motor achterin. Dit wordt gecombineerd met een versterkt platform om de rest van het chassis lichter te maken, en met aluminium en composiet carrosseriepanelen.
Met 1.624 kilo (gewicht varieert per versie) is de Megane E-Tech 100% electric dus 200 tot 400 kilo lichter dan zijn concurrenten! Onderweg versterkt deze relatieve lichtheid het gevoel met een traditionele auto te rijden, vooral omdat ook de demping en het comfort van een uitstekend niveau zijn. Dit in tegenstelling tot de meeste elektrische compacte auto's, die hun enorme massa in bochten proberen te stabiliseren met vrij harde, of zelfs veel te harde vering.
Uiteraard is de Renault Megane E-Tech Electric geen sportwagen in hart en nieren. Maar het koppel van zijn elektrische motor, zijn lichtheid en zijn rigoureuze gedrag, met name een zeer nauwkeurige besturing, verheffen hem bijna tot de GTI van de elektrische auto's!
Lees meer over de Renault Megane E-Tech 100% Electric via deze link.
(PARTNER CONTENT)