Subaru Forester 2022: steeds serener
In afwachting van de komst van zijn eerste 100% elektrische model, gedeeld met Toyota, biedt Subaru een gamma van drie SUV's aan. De Japanse fabrikant beweert dan ook graag dat hij een SUV-specialist is. Maar het merk is bovenal - en dat is het al heel lang - een 4x4-specialist. De gemiddelde Subaru-klant is echter ook vooral op zoek naar een hoog veiligheidsniveau. De gerestylede Forester, hun middenklasser, biedt comfortabel plaats aan vijf volwassenen en reikt verbeteringen aan op het gebied van - jawel - veiligheid.
Gebarenherkenning
De bijgewerkte versie herken je aan de compleet nieuw ontworpen koplampen. Of de nieuwe lak, zoals "Cascada green silica". Deze past perfect bij dit voertuig voor vrijetijdsbesteding, dan denken we bijvoorbeeld aan een bos. In die context apprecieer je ook het praktische interieur (met slimmigheden zoals haken in de koffer) dat het wat meer upmarket gaat zoeken met mooie kleuren en in de afwerking Premium zelfs kwaliteitsleder.
Je voelt je echt goed aan boord. Om de veiligheid te verhogen, heeft Subaru zelfs een gebarengestuurde klimaatregeling ingebouwd. Maar wees voorzichtig, want in de praktijk kan spreken met je handen tot verrassende reacties en ongewenste temperatuursveranderingen leiden!
Het aantal standaard rijhulpmiddelen is opnieuw uitgebreid, zonder dat de prijs is gestegen ten opzichte van de 2021-versie! Dus, als het op veiligheid aankomt, is deze Forester kogelvrij. Alleen de actieve besturing die je in het midden van de rijstrook houdt, is te opdringerig. Gelukkig is het systeem gemakkelijk uit te schakelen via een knop op het stuurwiel.
Milde hybride
Het technische gedeelte is niet veranderd: de 2.0-liter-motor telt vier cilinders en wordt bijgestaan door een elektrische motor in de transmissie. Je krijgt 150 pk. Iets meer vermogen hadden we wel op prijs gesteld, vooral voor hernemingen op de autosnelweg. Maar in de stad, onder 40 km/u, kan je genieten van 100% elektrische ritten, toch gedurende een paar honderd meter (in theorie: 1,6 km), wat best stevig is in het segment van lichte hybrides.
Conclusie
Dat brengt de beloofde 8,1 liter per 100 kilometer wel heel dichtbij. We eindigden op 8,4 liter per 100 kilometer. Het is jammer dat de brandstoftank zo klein is (48 liter)! Het aanbod is dus nogal mager. Maar laten we niet vergeten dat je je aan boord van deze Forester in een zeer veilige en vrij comfortabele cocon waant, vooral omdat de afstelling van de ophanging is herzien en voelbaar minder stug voor de dag komt.
Tot slot waarderen we het feit dat de prijs niet is gestegen, ook al krijgt de Forester er vanaf de basisversie comfort en veiligheid bij. De prijzen starten aan 35.995 euro en 44.495 euro voor de best uitgeruste versie.
Sterke punten:
- Verhouding tussen prijs, veiligheid en comfort
- Offroadmogelijkheden
- Trekvermogen van maximaal 1.870 kg
Subaru Forester Premium MY2022
Lengte: 4,64 m
Breedte: 1,81 m
Hoogte: 1,73 m
Laadruimte: 509-1.751 l
Gewicht: 1.682 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 8,1 l/100 km
Vermogen: 150 pk
Koppel: 194 Nm
Topsnelheid: 188 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 11,8 s
CO2-uitstoot (WLTP): 185 g/km
Vanafprijs: 35.995 euro (Premium: 44.495 euro)