Test - De elektrische SUV die Nissans toekomst uittekent
De Ariya dient meer dan één belangrijke doelstellingen voor Nissan. In de eerste plaats moet hij de fabrikant nieuw elan geven in de race naar elektrische auto's, waar Nissan, hoewel een pionier op dit gebied, volledig gepasseerd dreigt te worden door de concurrentie. Daarnaast moet de Ariya ook het bereik van het merk op wereldschaal verbreden.
Deze nieuwkomer, met afmetingen vergelijkbaar aan een X-Trail (4,60 m), besteedt dan ook bijzondere aandacht aan zijn details. Dit geldt onder meer voor de buitenkant, waar de gestroomlijnde look voor een betere aerodynamica, en dus een lager stroomverbruik, zorgt. Maar het telt vooral in het interieur, met een bijzonder goed afgewerkte cabine die bovendien ruim en overzichtelijk is. Alles oogt zuiver en het design strekt zich horizontaal uit, herbergt een aanraakbediening in de middenstrip en op de armsteun, terwijl alle informatie op twee grote schermen wordt afgebeeld.
Veelbelovend
De Ariya pakt uit met twee batterijcapaciteiten: 63 of 87 kWh, voor een maximale actieradius van meer dan 500 km. De kleinere batterij voedt een elektromotor van 160 kW (217 pk); de grotere een van 178 kW (242 pk). Meer vermogen kan ook, tot 205 kW (278 pk) of 225 kW (306 pk), of zelfs 290 kW (395 pk) voor de Performance-versie. Dan moet je kiezen voor het nieuwe e-4orce-systeem; Dat voegt een tweede motor toe en verdeelt al het koppel permanent over de vier wielen voor meer stabiliteit en wendbaarheid. Dat is niet overbodig voor wie een dynamischer voertuig wil.
Wij kropen achter het stuur van de instapper voor een paar ronden op het circuit, waar de omgeving van de stad, de weg, de bergen en de snelweg werd gesimuleerd. Tijdens deze gelegenheid konden we de souplesse van de grote SUV waarderen, vooral in stedelijke omgevingen, waar het éénpedaalrijden wonderen verricht. Zijn zacht rijgedrag is een echt voordeel. Waar veel elektrische SUV's beweren dynamisch te zijn te rechtvaardiging van een overdreven stevige demping, blijft deze Ariya comfortabel, uiteraard ten koste van iets meer rol in de bochten en een minder assertieve wendbaarheid, vooral bij uitwijkmanoeuvres, waar het gewicht oprispt. Maar goed, is dit iets waar kopers van een familiale Nissan-SUV naar op zoek zijn?
Conclusie
Hij mikt openlijk op comfort, maar daarmee maakt deze 'basic' Ariya een goede eerste indruk. Een toekomstige test in reële omstandigheden moet voor bevestiging zorgen. Ga je voor de met e-4orce uitgeruste versies, dan krijg je er ook meer dynamiek bovenop. Het is jammer dat de laadsnelheid beperkt is tot 130 kW. Concurrenten bieden vaak tot 150 kW en meer, wat tijdens lange ritten een verschil kan maken.
Er blijft wel nog een onbekende factor over: de prijs in België. Maar deze in Frankrijk zouden een goede barometer zijn: vanaf 46.400 euro voor het instapmodel, en 57.400 euro voor de batterij van 87 kWh.
Sterke punten
- Relaxed en comfortabel
- Ruimte voor passagiers
- Aangenaam en technologisch interieur
Nissan Ariya 63 kWh
Lengte: 4,59 m
Breedte: 1,85 m
Hoogte: 1,66 m
Koffervolume: 408-468 l
Gewicht: 1.800 kg
Actieradius (WLTP): 360 km
Batterij: 63 kWh
Vermogen: 160 kW/218 pk
Koppel: 300 Nm
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,5 s
Basisprijs: +/- 47.000 euro