Test BMW 2 Reeks Active Tourer: voor passagier of bestuurder?

2j geleden

BMW 2 Reeks Active Tourer: voor passagier of bestuurder? Acht jaar na zijn lancering is de BMW 2 Reeks Active Tourer, die door de fans van het merk soms wordt beschimpt, volledig vernieuwd. Hij profileert zich nog assertiever als een compacte MPV van topklasse, meer gericht op de passagiers dan op de bestuurder.

In 2014 wilde BMW de concurrentie aangaan met zijn grote rivaal Mercedes en zijn B-klasse en betrad het bedrijf het segment van de kleine MPV's met de 2 Serie Active en Gran Tourer. Deze keuze heeft sommige puristen die gewend zijn aan BMW's hang naar dynamiek geschokt. Maar zelfs met voorwielaandrijving bekoort de 2 Reeks Active Tourer op het gebied van dynamiek.

Wees niet al te veeleisend

De tweede generatie lijkt minder gericht op het rijplezier dat zo belangrijk is voor BMW. Hoewel het een brave familievader zal aanspreken, is de stuurkalibratie naar onze mening geen BMW waardig. Maar dat weerhoudt deze nieuwe 2 Active Tourer er niet van om een geruststellend goed weggedrag tentoon te spreiden, vooral met het M Sport-onderstel dat de koets dichter bij de grond plaats - en dus minder comfortabel is. We hadden alleen graag meer contact gehad tussen de voorwielen en de weg.

Verder betreuren we dat het iDrive-stuurwiel, dat de navigatie in het multimediasysteem ultrasimpel maakte, is verdwenen. Met bijna 40 toepassingen in het multimediasysteem wordt het gemist. Gelukkig zijn de stuurwielknoppen, waarmee je door de talrijke info op het dashboard bladert, na een zekere vorm van gewenning, vrij goed doordacht.

Dank je, papa!

Ook al vindt de enthousiaste bestuurder misschien niet helemaal zijn weg, zijn gezin zal hem toch dankbaar zijn voor zijn keuze: de twee delen (60/40) van de achterbank verschuiven over een afstand van 13 centimeter en de rugleuning kan in 7 standen worden afgesteld. De optionele massagestoelen maken de reis nog aangenamer. En aangezien de 2 Active Tourer in de lengte is gegroeid (+32 mm en +24 mm in de breedte en +21 mm in de hoogte), is er aan ruimte geen gebrek.

In zijn basisversie, de 218i, heeft de bagageruimte een onklopbare inhoud van 470 liter! Maar in de door ons geteste 220i-versie, een mildehybride, knaagt de 48V-batterij een paar liter weg: het volume bedraagt dan nog slechts 415 liter.

Conclusie

Een van de grote troeven van deze 2 Active Tourer is zijn motorengamma, stuk voor stuk gekoppeld aan een automatische versnellingsbak: voor de lancering, van 136 tot 218 pk in benzine, en een blok van 150 pk in diesel. Vanaf deze zomer zullen er twee oplaadbare hybrides in de catalogus verschijnen. Onze eerdere test met een prototype onthulde al dat deze versies de bestuurder in het zonnetje zetten.

Prijs? Vanaf 34.250 euro. Reken op 1.000 euro meer voor de 220i-versie met 170 pk, die wij aanbevelen. Dat is behoorlijk concurrentieel, vooral met de waargenomen kwaliteit van het interieur en de royalere standaarduitrusting (dubbel aanraakscherm noodrem, klimaatregeling met twee zones, cruisecontrol, parkeerassistent en achteruitrijcamera)

Sterke punten:

Praktisch voor het gezin (2e rij)

Efficiënte rijhulpmiddelen (waarvan sommige standaard)

Ultracompleet motorengamma

 

BMW 220i Active Tourer

Lengte: 4,38 m

Breedte: 1,82 m

Hoogte: 1,57 m

Koffervolume: 415 l

Gewicht: 1.520 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,9 l/100 km

Vermogen: 170 pk

Koppel: 280 Nm

Topsnelheid: 221 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,1 s

CO2-uitstoot (WLTP): 134 g/km

Basisprijs: 35.250 euro

Tags: Autotests BMW

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in