Test Car of The Year 2024 - BYD Seal: Tesla Model 3-killer?
Sinds 4 september maakt de Seal deel uit van het BYD-gamma in Europa, dat al bestaat uit de SUV’s At to 3 en Tang SUV, evenals de sedan Han en de compactere Dolphin. Deze modellen werden over het algemeen geprezen door de critici, ondanks hun imperfecties. De batterijfabrikant, die twintig jaar geleden zijn intrede deed in de autobranche, is onstuimig succesvol en daagt Tesla uit voor de felbegeerde positie van ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s! Deze Seal neemt de Model 3 in het vizier...
Goed gesternte
Voor de Seal heeft BYD kosten noch moeite gespaard: het 313 pk sterke model met achterwielaandrijving dat wij testten, deed geen toegevingen op kwaliteit noch op een veeleisende afstelling. Net als zijn voorgangers is hij voorzien van dubbele beglazing en maakt hij gebruik van het cell-to-bodyplatform, waarvan de stijfheid maakt dat het chassis nauwkeurig, filtrerend (geen rolgeluiden) en zeer goed geveerd is. De Seal weegt vrij veel (2.055 kilo), maar is uitgerust met goede banden en remmen, en zet een fijne dynamische balans neer. Het resultaat is een plezier om mee te rijden... op voorwaarde dat je de rijhulpmiddelen uitschakelt, die veel te opdringerig zijn en op ongelegen momenten in werking treden. Gelukkig kan je dat via een knop op het stuurwiel of - helaas, deze keer - dankzij te veel manipulaties via het centrale aanraakscherm regelen. Wat niet is veranderd: op het digitale vlak schort er wel wat. Het draaibare centrale scherm is een leuk gadget, maar uiteindelijk van weinig nut omdat de multimedia zo pover en complex is. We kunnen ons enigszins troosten met het gezellige en originele interieur, dat goed in elkaar steekt. De achterpassagiers worden niet gestraft, wel kunnen passagiers met lange benen hun voeten niet onder de voorstoelen kwijt.
Een voldoende voor opladen
De Seal is leverbaar met achterwielaandrijving (Design) of vierwielaandrijving (Excellence) en belooft een rijbereik van respectievelijk 570 of 520 kilometer (WLTP) met een batterij van 82,5 kWh. Met vierwielaandrijving en 530 pk zijn de prestaties opmerkelijk, met een tijd van 0-100 km/u in 3,8 seconden. In de praktijk zorgt het zeer aerodynamische ontwerp ervoor dat het brandstofverbruik op de snelweg onder de 20 kWh/100 km blijft. In de stad hadden we een iets intensievere energierecuperatie op prijs gesteld om het verbruik verder te verlagen. Aangekomen op de plek van bestemming kan je de BYD Seal in 37 minuten opladen van 10 tot 80% bij een laadpunt van 150 kW. Dat is een beetje lang vergeleken met de BMW i4, Polestar 2 en vooral de Tesla Model 3 - de maatstaf in deze categorie -, waarbij de eerste 205 kW accepteren en de Tesla zelfs 250 kW.
Om te onthouden
Kan deze Seal de concurrentie serieus verontrusten? Op het gebied van waargenomen kwaliteit en rijplezier zeker. De prijzen van €46.990 (incl. btw) voor de achterwielaandrijving versie en €51.990 (incl. btw) voor de AWD liggen ruim onder die van de premium rivalen en heel iets boven de bijgewerkte Tesla Model 3. Maar in tegenstelling tot Tesla belooft BYD niet elke maand met zijn prijzen te spelen... en dat helpt voor het behoud van de restwaarde bij een doorverkoop op de tweedehandsmarkt.
De BYD Seal Design RWD in cijfers
Motor: elektrisch ; 313 pk ; 360 Nm
Aandrijving: achterwiel
Versnellingsbak: automaat, 1
L/B/H (mm): 4.800/1.875/1.460
Koffervolume: 400 l + 53 l voorin
Leeggewicht (kg): 2.055
Batterij (kWh): 82,5
Actieradius (WLTP): 570 km
Norm (WLTP): 16,6 kWh/100 km
0-100 km/u: 5,9 s
Top: 180 km/u
Prijs: 46.990 euro