Test Car of The Year 2024 - Kia EV9 : kolos die zijn ware gedaante verbergt
Sinds de presentatie van de EV6 in 2021 verwijst de naam EV (afkorting voor Electric Vehicle) naar het gamma elektrische modellen van Kia. Met deze EV9, het nieuwe vlaggenschip van Kia's elektrische reeks, bouwt de Koreaanse fabrikant zijn elektrificatiestrategie verder uit. Deze grote SUV staat op het e-GMP-platform dat dankzij zijn modulariteit een langere wielbasis mogelijk maakt, eentje van 3.100 millimeter.
SUV XXL met een origineel design
Zeggen dat de EV9 polariseert met zijn allure, is een understatement. Want in de klasse van de 'grote' 100% elektrische SUV's is de concurrentie moordend. Opvallen is dus de boodschap wil je je stempel drukken. De EV9 zet een gewicht van 2,67 ton op de weegschaal en is 5,015 meter lang. Het mooie aan zijn design komt van een geometrisch silhouet, benadrukt door scherpe randen en rechte oppervlakken. Aan de voorkant gaat dat nog meer op, met een grille en een bumper met twee slanke openingen zoals dat in zwang is bij elektrische modellen. Het ontwerp van de koplampen wordt gekenmerkt door een lange rij LED's aan de voorkant, die aan de achterkant de vorm van een 'drie' aannemen... Vernieuwend, en aangenaam anders dan de concurrentie!
Business class aan boord
Wanneer je de deur opent, ontdek je dat de EV9 zijn beloftes nakomt. Door de lange wielbasis en de volledig vlakke architectuur van het elektrische platform laat de cockpit veel modulariteit toe, met standaard drie zitrijen die klanten kunnen configureren als een zes- of zevenzitter. Tegen een kleine meerprijs kunnen de afzonderlijke stoelen in de versie met zes zitplaatsen (op de eerste en tweede rij, waarbij de derde is uitgerust met een opklapbare bank) in ligstand worden gezet en zijn ze voorzien van een voetsteun in business-class-stijl. Net als in een minibus kunnen de stoelen op de tweede rij ook 180 graden draaien om naar de passagiers op de derde rij te kijken. Een leuke vondst! Over het comfort hebben we geen klachten. De stoelen op de eerste en de tweede rij zijn verwarmd en geventileerd en de cockpit heeft twee aparte airco's: voor- en achteraan. Er is veel opbergruimte en de ecologisch verantwoorde materialen zijn mooi afgewerkt en voelen prettig aan.
Recharge express
Deze ‘cosy’ binnenruimte kan je ook op prijs stellen tijdens de snellaadbeurten. Geen vergezocht idee, want de EV9, die een 800-voltbatterij heeft met een capaciteit van 99,8 kWh, kan worden opgeladen met een maximaal gelijkstroomvermogen van 240 kW. In slechts een kwartier stijgt het rijbereik met 249 kilometer voor de RWD-versie en tot 226 kilometer voor de AWD-versie. De Kia EV9 is verkrijgbaar in twee versies. De RWD wordt aangedreven door een motor van 204 pk en 350 Nm. Hij legt een actieradius tot 563 kilometer WLTP voor. De AWD-variant wordt aangedreven door twee motoren die samen 384 pk en 600 Nm leveren voor de basisversie (0-100 km/u in 6 seconden, actieradius: 512 kilometer volgens WLTP), en zelfs 700 Nm voor de GT-Line-versie (0-100 km/u in 5,3 seconden, 505 kilometer volgens WLTP). De topsnelheid bedraagt in beide gevallen 200 km/u.
Verrassend wendbaar
Ondanks zijn gewicht, dat mogelijks verrast in het begin, is de EV9 wendbaar. Hij profiteert optimaal van zijn puik afgestelde vering, die efficiënt is zonder harde randjes. Op droog wegdek, waar de zeer royale 21-duimsvelgen met een breedte van 285 millimeter (gemonteerd op de versie GT-Line, de andere zijn 19 duim) perfect grip bieden op het asfalt, moet je de EV9 al echt uit zijn tent lokken om ook maar iets van onderstuur te voelen. Hoe dan ook, de talloze veiligheids- en rijhulpsystemen zijn voortdurend bij de pinken. Algemeen beschouwd is de nieuwe Kia EV9 geslaagd. Hij is verkrijgbaar in drie versies: Earth RWD voor 71.690 euro, Earth AWD voor 75.990 euro en GT Line AWD voor 80.890 euro (81.490 euro voor de variant met zes zitplaatsen).
Om te onthouden
Kia heeft een aantal ferme risico's genomen met de EV9: zowel esthetisch, technisch als technologisch. Maar zoals gebruikelijk bij de Koreaanse fabrikant betalen deze innovaties zich uit. Bovendien valt deze nieuwe SUV op door zijn kritiekvrije comfort en dynamiek.
Door Alain Rousseau
De KIA EV9 GT-Line in cijfers
Motor: elektrisch voor en achter ; 385 kW ; 700 Nm
Aandrijving: vierwiel
Overbrenging: automaat, 1
L/B/H (mm): 5.015/1.980/1.780
Leeggewicht (kg): 2.674
Koffervolume (l): 333-828 (+52 voorin)
Batterij (kWh): 99,8
Rijbereik WLTP (km): 505
Top (km/u): 200
0-100 km/u (sec): 5,3
Norm (kWh/100 km): 22,8
Prijs: 80.890 euro