Test Car of The Year 2024 - Toyota C-HR : stijlvolle hybride
Wist je dat Toyota zijn Europees ontwikkelingscentrum op slechts enkele kilometers van onze hoofdstad heeft? Het Toyota Technical Center Brussels is inderdaad in Zaventem gevestigd. En deze C-HR is het allereerste model dat daar volledig is ontwikkeld. Een logische keuze voor de constructeur, want de C-HR is een model dat vooral in Europa wordt verkocht, zodat deze tweede generatie dan ook vooral voor het Oude Continent is ontwikkeld. De C-HR wordt gebouwd in de Toyota Motor Manufacturing Turkey, de fabriek van het merk in het Turkse Sakarya. Dat geldt trouwens ook voor de batterijen van het hybride systeem, een primeur voor het merk. Het neemt uiteraard niet weg dat de C-HR een internationale carrière tegemoet gaat. Met ambitie, want van zijn voorganger werden niet minder dan 840.000 exemplaren verkocht.
Nog meer karakter
Om een even groot succes te worden mikt ook de nieuwe C-HR op een coupé-achtig exterieur, dat wordt versterkt door de wegklapbare deurgrepen en het zeer korte design van de achterste zijruit. Het maakt de achterbank wat krap, maar de helderheid aan boord wordt gecompenseerd door een gigantisch panoramadak op de topuitvoeringen. De styling blijft zeer assertief, met dat opvallende radiatorrooster, naar achter toe glooiend dak, pseudo-diffuser in de achterbumper en grote wielen (nu tot 20"). Een beetje extravagantie wordt toegevoegd voor de Premiere Edition-uitvoering: een uitgebreide 'bi-tone+' tweekleurige lakafwerking, waarbij niet alleen het zwarte dak contrasteert met de exterieurkleur, maar de hele achterkant volledig zwart is. De C-HR weet zeker hoe hij moet opvallen in het verkeer!
Gedigitaliseerd, maar niet te veel
En het goede nieuws is dat dit opvallende design niet ten koste gaat van de binnenruimte of de praktische bruikbaarheid van de C-HR. Twee flinke volwassenen kunnen achterin zitten, maar de toegang tot die achterbank is niet zo vlot. En de bagageruimte is vrij royaal voor de buitenmaten, met 362 tot 388 liter afhankelijk van de uitvoering, waardoor deze C-HR perfect bruikbaar is als gezinsauto.
Aan de voorkant is het instrumentarium uiteraard digitaal en een groot centraal scherm wordt gebruikt om de aangesloten multimedia te bedienen, waardoor je smartphones van zowel Apple als Android op het scherm kan zetten. De ingenieurs hebben echter beslist om de fysieke bediening niet helemaal weg te laten. En daar kunnen we ze alleen maar dankbaar voor zijn, want de ergonomie is er beter door geworden.
Ook over de inrichting van het interieur is goed nagedacht, met een imposante middenconsole die naar de bestuurder is gericht en een flink stuk naar achteren gaat tussen de voorste inzittenden, wat een coupé-gevoel geeft. Maar terwijl de bekleding aan de voorkant van een zeer hoog niveau is (plastic met piepschuim onder, stoelen van suède, gestikt lederen stuurwiel, etc.), lijken de achterdeuren goedkoper afgewerkt met die harde plastic, zelfs op de armsteun die toch wel heel vaak wordt aangeraakt. Dit is een Toyota, dus we maken ons geen zorgen over de duurzaamheid. Maar de waargenomen kwaliteit kon beter.
Sportief én comfortabel
Het hart van de C-HR wordt natuurlijk gevormd door zijn drie hybride aandrijflijnen. In afwachting van de komst van de 223 pk sterke oplaadbare hybride volgend jaar (dezelfde technologie als in de nieuwe Prius), zijn er de 1,8-liter 140 pk en de 2-liter van 197 pk. Die laatste is ook verkrijgbaar met vierwielaandrijving AWD-i.
De kleinste motor is genoeg om het hele gezin mee te nemen. In tegenstelling tot zijn uiterlijk is de C-HR geen sportieve SUV in de strikte zin van het woord. Zijn transmissie, Toyota's kenmerkende epicyclische CVT, houdt er niet van om opgejaagd te worden en een hoog toerental gaat altijd gepaard met opdringerig geluid. Toyota zegt hier echter aan te hebben gewerkt door het toerental op de snelweg te verlagen tot 500 toeren per minuut.
Dat wil niet zeggen dat je geen rijplezier ervaart, want al is de demping gericht op comfort, wat overigens wonderwel is gelukt, het onderstel biedt ook de mogelijkheid om dynamisch te rijden. De nauwkeurige en goed afgestelde besturing, de goede grip in de bochten en het reactievermogen van het systeem, vooral in de Sport-modus, maken het plezierig sturen. En op heuvelachtige wegen past de nieuwe Adaptive Hill Control Logic de acceleratie aan de hellingshoek aan, "voor een natuurlijkere rijervaring".
Natuurlijk levert de tweeliter scherpe prestaties (7,9 seconden van 0 naar 100 km/u, twee seconden sneller). Maar hij is ook bijna tweeduizend euro duurder voor een gelijkwaardig uitrustingsniveau. Het rijplezier wordt op de GR Sport-uitvoering nog verhoogd door de speciale ophanging 'selective frequency control', die de dempingskracht bij lage frequenties verhoogt voor een betere rolcontrole en die dempingskracht bij hogere frequenties verlaagt voor nog meer comfort.
Bijzonder zuinig
Deze hybride motoren maken altijd het verschil met hun zuinigheid. We lazen een gemiddelde van 5,6 l/100 km op de boordcomputer van de twee versies die we testten (1.8 en 2.0 AWD-i), en dat op redelijk bochtige wegen en zonder op het gebruik van de rechtervoet te letten. Het suggereert dat de resultaten nog beter zullen zijn in meer traditionele omstandigheden. Toyota claimt 4,7 tot 5 liter/100 km in de WLTP-cyclus, afhankelijk van uitvoering en motor. Een formidabele efficiëntie dus, die zal resulteren in aanzienlijke besparingen in het gebruik, wat helpt om de ietwat hoge aankoopprijs te compenseren: van 37.700 tot 53.700 euro.
Om te onthouden
De in België geboren C-HR is zeer Europees van ontwerp en vooral rijgedrag. En zoals het een goede Toyota betaamt, hoeft zijn hybride systeem niets te leren als het op zuinigheid aankomt. Het enige wat we aan de minzijde kunnen melden, is dat het prijskaartje voor die uitmuntende model ietwat tegenvalt.
De C-HR 1.8 in cijfers
Motor: hybride benzine-elektrisch ; 140 pk ; 142Nm.
Aandrijving: voorwiel
Versnellingsbak: automaat CVT
L/B/H (mm): 4.362/1.832/1.558
Leeggewicht (kg): 1.430
Kofferinhoud (l): 362-388
Tank (l): 43
0-100 km/u (sec): 9,9
Top (km/u): 175
Norm (l/100km): 4,7
CO2 (g/km): 105
Instapprijs: 37.700 euro