Test Chevrolet Corvette C8 : een schone lei

3j geleden

Generatie acht van de Corvette verwisselt het geweer van schouder en breekt met een lange traditie door zijn motor te verhuizen. Een zeer gewaagde gok vanuit commercieel oogpunt, maar het resultaat mag er wezen.

Sinds mensenheugenis (nou ja, laten we zeggen sinds 1954) draagt de Corvette een lange motorkap, met daaronder een knoert van een V8, terwijl de inzittenden praktisch op de achterwielen zitten. Een klassieke architectuur, om niet te zeggen voorvaderlijk, die nog steeds wordt gebruikt door enkele waardige sportwagens, zoals de Jaguar F-Type.

Supercars van betere pedigree spelen het spel anders. En nu dus ook de Corvette die de traditie overboord gooit en kiest voor een middenmotorarchitectuur en een naar voren geschoven bestuurderszetel. Is dat blasfemie voor de Amerikaanse klanten, die gewoonlijk zeer gehecht zijn aan hun "automobielerfgoed"? Blijkbaar niet, want de C8 Corvette beleeft een bloeiende eerste helft van zijn carrière. Laten we hopen dat het blijft duren...

Old School

Hier is een nieuwe Corvette, volledig herontworpen, maar sommige kenmerken blijven old school, zoals de grote 6,2 liter-V8, zonder turbo, daar waar in Europa een 4 liter met dubbele turbo de norm is geworden. Geen wonder dus dat in de technische fiche van de Amerikaan 482 pk staat, tegenover 600 tot 700 pk voor de Europese sportwagens met middenmotor. Nog een cijfer: de structuur is gemaakt van staal en aluminium in plaats van koolstofvezel. Samen met de enorme V8 tilt dat het gewicht van de Corvette naar 1.700 kilo, toch 300 tot 400 pk meer dan een Ferrari of een McLaren. Het punt is: de architectuur zet ons op een dwaalspoor, en we kiezen de verkeerde rivalen. Meer daarover later.

Ook in het interieur is de verandering radicaal. Ooit opulent maar niet erg kwalitatief, ziet de Corvette er nu technologischer dan ooit uit. De sfeer is resoluut sportief, met een cockpit in gevechtsvliegtuigstijl, gericht op de bestuurder. Op de uitrusting hebben we niets aan te merken: de schermen zijn goed leesbaar en of het nu gaat om het multimediasysteem of de configuratiemenu's, alles verloopt - relatief - intuïtief.

En vooral, ook de waargenomen kwaliteit neemt een sprong voorwaarts. Ten slotte hebben zowel de bestuurder als de passagier voldoende ruimte ter beschikking voor een tripje. De twee kofferbakken van de ‘Vette’ (de achterste kan twee golftassen herbergen) hebben samen een volume van 357 liter, genoeg voor een lang weekend.

Conclusie

De rit openbaart twee dingen. Ten eerste, de Amerikaan eert de traditie met een comfort dat het mogelijk maakt de auto dagelijks te gebruiken. Maar de ervaring is desalniettemin steviger geworden, en daarin schuilt een tweede vaststelling: man, deze Corvette kan gaan als een banaan! 

Hij is doortastend, agressief in de bochten, efficiënt, evenwichtig, communicatief, genereus in sensaties... Hij is van topniveau, zelfs naar Europese normen. Zoals we al zeiden, de prestaties van een Ferrari of een McLaren haalt hij niet, maar in feite is dit meer een concurrent voor de Porsche 911 Carrera S. Daartegenover hoeft de Amerikaan zich niet te schamen. Als kers op de taart is er het prijskaartje dat zo’n 40.000 euro lager ligt. Het enige probleem? Er zijn geen dealers in België. Geïnteresseerden moeten daarom naar Luxemburg.

Sterke punten:

Sportiever dan ooit

Old school V8

Ongeëvenaarde verhouding prijs/prestaties

 

Chevrolet Corvette Stingray

Lengte: 4,6 m

Breedte: 1,9 m

Hoogte: 1,2 m

Kofferruimte: 357 l

Gewicht: 1.730 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 12,1 l/100 km

Vermogen: 482 pk

Koppel: 613 Nm

Topsnelheid: 296 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 3,5 s

CO2 (WLTP): 277 g/km

Basisprijs: 80.360 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in