Test DS 4: Succesnummer

3j geleden

Na een afwezigheid van drie jaar keert DS terug naar het middenveld, deze keer met een auto die normen doorbreekt. Het begint al met zijn positionering.

Met die positionering bedoelen we "classificatie". Want al is hij iets hoger dan een klassieke compacte auto, een SUV of een cross-over is de DS 4 niet. Hij houdt een beetje het midden aan in dat alles. Al een eerste verschil. Daarnaast is er het design dat de merkwaarden definieert: "premium maar dan anders". Denk Parijse stijl, avant-garde en raffinement.

Tussen de weifelende look van de DS 3 Crossback en de nog steeds wat schuchtere uitstraling van de DS 7 Crossback en DS 9, zet de DS4 de dingen netjes op een rij. Zijn verhoudingen, de details... alles klopt. Natuurlijk zal dit ontwerp niet iedereen bevallen, maar daar gaat het hier niet om. Het doel is om op te vallen tussen de Mercedes A-Klasse, BMW 1 Reeks en Audi A3. Geef toe, opdracht volbracht, toch?

Werkte

Hetzelfde telt voor het interieur, rijker gevuld met details dan eender welke compacte auto in de premiumcategorie. Toegegeven, deze omgeving – of beter: omgevingen, want DS biedt ook hier verschillende ambiances aan – zet je in het begin een beetje op het verkeerde been ("Waar is de bediening van het raam? Hoe richt je de ventilatieopeningen?"), maar je raakt er snel aan gewend. En wie niet te conservatief is, zal uiteindelijk leren houden van deze kleine accenten die de DS zo anders maken.

Het gaat ook om meer dan cosmetica. De 4 is rijk uitgerust, met een ultramodern multimediasysteem, configureerbare digitale "meters" en een klein aanraakscherm onderaan de console, waarmee u snelkoppelingen voor bepaalde functies kunt programmeren en activeren door ze met uw vingertoppen te schrijven. De DS heeft zelfs enkele exclusieve kenmerken voor het segment, zoals een nachtkijker en massagestoelen. Kortom, het is écht premium.

De DS 4 zal in 2024 beschikbaar zijn als 100% elektrische auto en het gamma bestaat momenteel uit 130, 180 of 225 pk sterke benzinemotoren, een 130 pk sterke diesel en een 225 pk sterke plug-inhybride versie (met een elektrische actieradius van 54 kilometer). Omdat we ervan willen genieten zolang het duurt, hebben we een 'eenvoudige' benzine met 180 pk geprobeerd.

Conclusie

Ook onderweg onderscheidt de DS 4 zich. Terwijl de Duitsers strijd voeren over een min of meer geloofwaardige sportiviteit, laat de Franse auto dat gevecht voor wat het is en volgt een ander pad: dat van het comfort. Helpt ook: de Active Scan-demping. Die past zich anticiperend aan het wegdek aan dankzij sensoren die de voorliggende strook asfalt "lezen". Dat resulteert duidelijk in een auto met meer beleefdheidsmanieren dan gemiddeld.

Merk op dat de DS 4, zelfs als hij het niet van dynamiek moet hebben, toch prestaties levert die aan de verwachtingen voldoen. Onze test leverde een gemiddelde van 6,7 liter per 100 kilometer op. Lang niet slecht voor een compacte auto met 180 pk, een automatische versnellingsbak en veel uitrusting. De vanafprijs voor deze aparte maar zeer coherente middenklasser is 28.400 euro.

Sterke punten

Geslaagd ontwerp

Andere benadering van luxe

Comfort

DS 4 PureTech 180

Lengte: 4,40 m

Breedte: 1,86 m

Hoogte: 1,47 m

Laadruimte: 430-1.240 l

Gewicht: 1.420 kg

Gemiddeld brandstofverbruik: 6,5 l/100 km

Vermogen: 180 pk

Koppel: 250 Nm

Topsnelheid: 230 km/u

Acceleratie (0-100 km/u): 8,0 s

CO2 (WLTP): 146 g/km

Basisprijs: 36.400 euro incl. btw

Tags: Autotests DS

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in