Test Dacia Jogger: erg vervelend... voor de concurrentie!

2j geleden Stephane Monsin

Grote gezinnen met een klein budget, deze test is voor jullie! De Dacia Jogger biedt zeven volwaardige zitplaatsen voor een prijs ver onder de 20.000 euro! Hoe doen ze dat toch, bij Dacia!

Als je het autonieuws een beetje volgt, dan weet je dat de Jogger de Lodgy vervangt. Waarom hebben ze de naam veranderd? Dacia heeft niet echt een pasklaar antwoord op deze vraag. Dus proberen we deze: misschien omdat Jogger rijmt op Duster en Duster rijmt op succes. In ieder geval, de Jogger heeft, in vergelijking met de Lodgy, zijn plastics onder handen genomen. En de looks van een Dacia weerstaan altijd de tand des tijds. Met zijn hoge houding, halverwege tussen een stationwagen en een SUV, en met kunststofwielkasten voor een avontuurlijker look, onderscheidt deze Jogger zich van de concurrentie.

Nooit gestraft!

In de cabine is de afwerking en sfeer erg zakelijk. Dacia komt zelfs, beetje bij beetje, in de buurt van VW, waar het gebruik van harde kunststoffen modieus is geworden om een steeds hogere aankoopprijs te drukken. Alleen worden hier de kosten écht gedrukt, voelbaar op de eindafrekening! Oké, de stoelen zijn dus niet perfect en bieden een minimum aan verstelmogelijkheden; de plaats van de manuele handrem (in de instapversie) en de centrale gordel op de tweede zetelrij zijn bedenkelijk. Maar voor minder dan 20.000 euro gaan we niet muggeziften! Vooral omdat het model zeven zitplaatsen biedt, met gemakkelijke toegang tot de derde zitrij omdat de hele tweede rij naar voren kan worden geklapt. De hoofdruimte is perfect geschikt voor twee meter lange volwassenen. En op de tweede rij heeft de middelste passagier een echte zitplaats. Kortom, waar je ook zit in de Jogger, je zult nooit het gevoel hebben dat het een strafbank is !

Lichtheid

Zoals altijd zet Dacia in op lichtheid: afhankelijk van de versie duidt de bascule tussen 1.250 en 1.350 kilogram aan. De kleine motor met 999 cc en 100 pk voor het blok op LPG en 110 pk voor de alleen op benzine draaiende versie  (met op beide een manuele zesbak) heeft er geen moeite mee. Met zo'n laag vermogen waren we erg sceptisch voordat we achter het stuur kropen. Maar wij werden aangenaam verrast door de wilskracht van deze twee motoren, ook al zal het met bagage en zeven passagiers om geduld vragen in de heuvelachtig gebied.

Conclusie

Met vijf zitplaatsen is er al een Jogger vanaf 14.790 euro (LPG-motor). Maar voor een goede restwaarde kiest u best de zevenzitter die 750 euro duurder is. De topversie is verkrijgbaar vanaf 18.840 euro. Hoe slaagt Dacia erin zulke goede prijzen te bieden? Gewoon door heel weinig rijhulpmiddelen te gebruiken, eenvoudige en lichte zetels, kleine motoren en, zoals altijd, technologie die al door de Renaultgroep is afgeschreven... Niets is perfect, maar tegelijk is alles aanvaardbaar en vooral... toegankelijk! En in dit opzicht blinkt Dacia meer dan ooit uit.

Sterke punten:

- Zeven bruikbare zetels

- Licht gewicht

- Prijs (uiteraard!)

Dacia Jogger TCe 110 7 zitplaatsen

Lengte : 4,54 m

Breedte: 1,78 m

Hoogte: 1,69 m

Koffervolume: 160 l (506 zonder derde rij)

Gewicht: 1.280 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 5,6 l/100 km

Vermogen: 110 pk

Koppel: 200 Nm

Topsnelheid: 183 km/u

Acceleratie (0 tot 100 km/u): 11,2 s

CO2-uitstoot (WLTP): 130 g/km

Basisprijs: 16.040 euro

 

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in