Test Ferrari 296 GTB : aan het stuur van Ferrari’s eerste V6
Het is niet de eerste keer dat Ferrari een plug-inhybride motor aanbiedt (de SF90 en LaFerrari hadden er al een), maar het is wel de eerste keer dat het Italiaanse merk een zescilindermotor in een productievoertuig legt (de Dino uit de jaren 60 was geen echte Ferrari). Het is deze motor waaraan de auto zijn naam ontleent: "29" voor zijn cilinderinhoud (2.992 cc) en "6" voor het aantal cilinders.
Nu, voor een zescilindermotor zijn de cijfers behoorlijk krankzinnig. De dubbele turbo verhoogt het vermogen tot 663 pk, en een 167 pk sterke elektromotor drijft het totaalvermogen op tot... 830 pk! De bescheiden batterij van 7,4 kWh kan in het beste geval 25 kilometer elektrische autonomie leveren. Stilletjes vooruit glijden is duidelijk niet het hoge doel van Ferrari’s hybridisatie...
Leve het rijplezier
Wat wel dan? “Hybridisering stelt ons in staat een tastbare verhoging van de prestaties en sensaties te bieden.”, dixit Ferrari. De 296 GTB voegt zich bij het "sub-3"-clubje, want hij spurt van 0 naar 100 km/u in 2,9 seconden! Maar wat je achter het stuur nog het meest waardeert, is de onmiddellijke reactie op het gaspedaal, mogelijk gemaakt door de elektrische motor. Met elke snelheid is de respons directer dan we ooit elders hebben meegemaakt.
Hetzelfde geldt voor alle bedieningselementen van de auto, van de stuurprecisie tot het ultradirecte rempedaal. Deze Ferrari lijkt echt verbonden te zijn met het brein van de bestuurder, want hij reageert met perfecte nauwkeurigheid op elke wensen! En hoewel de 830 paardenkrachten alleen door de achteras worden overgebracht, hoef je op geen enkel moment tegen deze Italiaanse schoonheid te vechten (althans niet op droge wegen en circuits, zoals tijdens onze test).
Op het circuit is hij verrassend gemakkelijk te besturen, en je hebt geen onverschrokken rijtalenten nodig om ervan te genieten, want de controle en de vergevingsgezindheid zijn groot. Op de weg jongleert hij permanent tussen een GT-karakter tijdens rustige stukken - dan wel in totale stilte tot grote verbazing van de voorbijgangers - tot supersnedige reacties wanneer de weg bochtig wordt. Dan ontwaakt de motor en stoot een geluid uit dat niets te benijden heeft van een V8. Dat zou de rechtgeaarde liefhebbers moeten geruststellen.
Conclusie
Zoals gezeg in de inleiding, is het nog altijd een hele gebeurtenis om met een Ferrari te rijden. Ook al is het een hybride, ook al is het een V6, deze 296 is zonder twijfel een van die auto's die we nog lang zullen heugen. Je kan natuurlijk opwerpen dat je er praktisch geen kneert aan hebt (een microvakje onder de motorkap), dat de werkingsmodi een diploma vragen (er zijn talrijke chassisinstellingen en elektrische modi) en dat de prijs stratosferisch hoog ligt, zelfs voor een Ferrari (272.834 euro ofwel 40.000 euro meer dan een V8 Tributo!). Maar is dit alles écht belangrijk in ogenschouw van de sensatie van deze Italiaanse schoonheid?
Sterke punten
- Onversneden prestaties én sensaties
- Prachtig geluid
- Toegankelijke rijkunde en geraffineerd weggedrag
Ferrari 296 GTB
Lengte: 4,56 m
Breedte: 1,95 m
Hoogte: 1,18 m
Koffervolume: n.b.
Gewicht: 1.470 kg
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 6,4 l/100 km
Vermogen: 830 pk
Koppel: 900 Nm
Topsnelheid: >330 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 2,9 s
CO2-uitstoot (WLTP): 149 g/km
Basisprijs: 272.843 euro