Test Hyundai Kona EV: nieuwe maatstaf

1j geleden | Nicolas Morlet

De Hyundai Kona krijgt een facelift en zet nog steeds een elektrische variant in stelling. De kleine SUV is qua uiterlijk nog steeds origineel en zijn actieradius is verbeterd. Maar is dat echt genoeg tegenover de concurrentie die steeds scherper wordt?

De Hyundai Kona is groter geworden. Hij biedt meer ruimte aan boord en een ruimere bagageruimte van 466 liter. Maar hij heeft zijn esthetische originaliteit behouden, vooral in deze elektrische versie, die grote pixellampen en lichtsignaturen gebruikt om hem in lijn te brengen met de andere elektrische modellen in het gamma, de Ioniq 5 en Ioniq 6. Hij onderscheidt zich ook van de modellen met verbrandingsmotor. Hij verschilt ook van zijn broers met verbrandings- en hybridemotor dankzij de in carrosseriekleur uitgevoerde wielkasten en de speciale velgen, die nu een diameter van 19 duim hebben op de duurdere versies. Geestig genoeg biedt Hyundai een downgrade naar 17 duim als gratis optie aan.

De koning van het gamma

Deze keuze zal het atletische uiterlijk van de SUV ongetwijfeld minder ten goede komen, maar de actieradius neemt er wel aanzienlijk door toe. Het groeit naar 514 kilometer WLTP, tegenover 'slechts' 454 kilometer met de grotere velgen. Dat is voor de Long Range-versie, met het accupakket van 65,4 kWh in combinatie met de motor van 217 pk. Hyundai biedt ook een bescheidener instapvariant met 156 pk, aangedreven door een batterij van 48,4 kWh voor een actieradius van 377 kilometer.

Terwijl de oude Kona in de praktijk al een referentie was op het gebied van energieverbruik, treedt de nieuwe in zijn voetsporen. Hyundai claimt 16,7 kWh per 100 kilometer op onze topuitvoering in de krachtigste configuratie. Wij presteerden 16,5 kWh per 100 kilometer aan het einde van onze testrit! Sterk genoeg om te garanderen dat je veel minder vaak hoeft op te laden.

Op dit punt blinkt de Kona echter niet echt uit, met een maximaal vermogen van iets meer dan 100 kW. Hyundai mag dan wel beweren dat het mogelijk is om 152 kilometer actieradius terug te winnen in 15 minuten, het blijft ver verwijderd van wat mogelijk is met de Ioniq 5 en 6, die weliswaar profiteren van een 800-voltarchitectuur die de Kona niet heeft.

Conclusie

De nieuwe Kona verandert niet fundamenteel en ontwikkelt liever waar hij goed in is. Dat is ook het geval onderweg, waar het weggedrag geruststellend neutraal blijft. Geluidsisolatie is ook een van zijn sterke punten en het comfort blijft verrassend goed ondanks de grote velgen. Aan de andere kant blijft de sensatie erg steriel, daar verhelpt het kunstmatige geluid in de luidsprekers verder niets aan. Terwijl de prijzenoorlog op de elektrische markt is begonnen, blijft de Kona vrij duur: vanaf 42.499 euro en 48.499 euro in de uitvoering Long Range, met gelukkig een zeer complete standaarduitrusting (warmtepomp, achteruitrijcamera, regensensor, gps...).

Sterke punten:

- Ruim interieur en standaarduitrusting

- Efficiëntie en actieradius

- Uitstekende geluidsisolatie

 

Hyundai Kona EV 64 kWh

Lengte: 4,35 m

Breedte: 1,82 m

Hoogte: 1,57 m

Koffervolume: 466 liter

Gewicht: 1.795 kg

Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 15,4 kWh/100 km

Vermogen: 218 pk

Koppel: 255 Nm

Topsnelheid: 172 km/u

Acceleratie (van 0 tot 100 km/u): 7,8 s

Batterij (kWh): 64,3

Actieradius (WLTP): 514 (17'')/454 (19'')

Basisprijs: 48.499 euro

Het laatste autonieuws

Vidéo


Gelieve marketing cookies te aanvaarden om video's te bekijken

Open voorkeuren

Aanmelden nieuwsbrief

Vergeet je niet in te schrijven op de nieuwsbrief

Ik schrijf me in