Test Ineos Grenadier : de Defender die Land Rover had moeten bouwen!
Na een week werken hebben we allemaal wel eens met een paar collega's afgesproken voor een drankje in de plaatselijke bar om bij te praten over vroeger. Dat overkomt Jim Ratcliffe ook. En op een dag in 2020 ging het gesprek over het autonieuws van dat moment: de lancering van de nieuwe Defender. Een gentrificeerd model, meer verwant aan een luxeobject dan aan een terreinauto, tot grote ergernis van onze man en zijn collega's. Maar Ratcliffe is niet zomaar iemand: hij is de CEO van Ineos, een van de meest productieve chemiereuzen ter wereld. Dus toen een van hen zei: "Nou, aangezien er geen echte Britse franchiser meer is, moeten we er zelf maar een maken", antwoordde hij simpelweg: "Ik daag je uit!” En zo zittten we eind 2023 achter het stuur van de Ineos Grenadier, genoemd naar de bar waar het idee werd geboren.
Ineos Grenadier: veel knoppen!
De Grenadier is onmiskenbaar geïnspireerd op de originele Defender. Sterker nog, er is een rechtszaak tegen Land Rover voor gewonnen. Ineos heeft ervoor gezorgd dat alle pluspunten van het model behouden bleven, met rechte randen, vlakke voorruit, ronde koplampen, zichtbaar chassis en een eenvoudige, solide constructie. Hetzelfde geldt aan boord waar, een zeldzaamheid in 2023, elke bediening zijn eigen knop heeft, ontworpen om te worden gebruikt met gehandschoende handen zelfs. Er zitten er zelfs een paar boven de voorpassagiers, die al voorzien zijn van de verschillende optionele systemen die de avonturiers kunnen toevoegen. Hier is de elektronica teruggebracht tot zijn eenvoudigste uitdrukking: een centraal scherm dat alles regelt... inclusief de toerenteller en het instrumentenpaneel, waar je even aan moet wennen.
Overal op je gemak!
Technisch gezien laat Ineos niets aan het toeval over. Het heeft zich omringd met solide partners: BMW voor de 3.0l benzine- en dieselmotoren en ZF voor de zeventrapsautomaat. En de Grenadier is goed uitgerust om overal te komen. Dankzij zijn royale bodemvrijheid van 26 centimeter en zijn grote offroadbanden. Of eerder dankzij zijn drie sperdifferentiëlen en zijn reeks korte versnellingen die ontworpen zijn voor terreinrijden. Voor zover we hebben kunnen beoordelen in de modder, lijkt niets hem te kunnen stoppen!
Deze uitzonderlijke terreincapaciteiten worden gecombineerd met een opmerkelijke wegligging voor een machine van dit type, vooral op het vlak van comfort. De BMW-motor, met 286 pk in de geteste benzineversie, levert ook serieuze prestaties (8,6 seconden van 0 naar 100 km/u) en een heerlijk geluid. De grootste zwakte van de Grenadier is de besturing, die overbekrachtigd en onnauwkeurig is, en de draaicirkel, die lijkt op een vrachtwagen, waardoor hij oncomfortabel is in krappe ruimtes.
Conclusie
Voor een auto die in 2023 op de markt komt, verrast de Grenadier. Ver weg van de wereld van SUV's is het een 'pure en simpele' machine, vol karakter, die je tot het einde van de wereld kan brengen. Ja, hij draagt duidelijk al het ruwe dna van de originele Defender in zich, gemoderniseerd zoals het hoort, en dat is wat de titel van dit artikel inspireerde. Een spirituele zoon die echter wel wat vraagt voor zijn prestaties, want je moet 76.000 euro (bestelversie met twee zitplaatsen) of 77.800 euro (vijf zitplaatsen) betalen om ervan te kunnen genieten (identieke prijzen voor benzine en diesel). En je krijgt te maken met een hoog brandstofverbruik: 14,4 liter/100 km, of 325 g CO2/km.
Sterke punten:
- Geïnspireerd en niet gekopieerd uiterlijk
- Luide en karaktervolle BMW-motor
- Uitstekende terreincapaciteiten
Ineos Grenadier 3.0T Fieldmaster
Lengte: 4.900 m
Breedte: 1.930 m
Hoogte: 2.050 m
Koffervolume: 1.152-2.035 liter
Gewicht: 2.669 kg
Cilinderinhoud: 2.998 cc
Vermogen: 286 pk
Koppel: 450 Nm
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie (0 tot 100 km/u): 8,6 s
Gemiddeld brandstofverbruik (WLTP): 14,4 l/100 km
CO2: 325 g/km
Basisprijs: 77.800 euro (vijfzitter)