Test Kia EV6: spanning vanbinnen en vanbuiten
Bij Kia is er de laatste tijd veel veranderd. Na een nieuw logo en een nieuwe slogan is het merk hard bezig om zich op de markt voor elektrische voertuigen te storten. Daarvoor lanceert het merk de EV6, een sedan op basis van het nieuwe elektrische platform van de Hyundai-Kia Group, dat ook onder de Hyundai Ioniq 5 zit.
Maar de twee ‘neven’ spelen het spel anders. Kia trekt de sportieve en stilistische kaart. De EV6 is een sedan, maar zijn grotere bodemvrijheid en geprononceerde wielkasten zijn geïnspireerd op een SUV. Met zijn lengte van 4,70 meter en een breedte van 1,89 meter heeft de Koreaanse auto een indrukwekkend postuur, en zijn uiterlijk is erg dynamisch met een ultrakorte voorkant en een steil aflopende achterruit die uitzicht geeft op een markante lichtsignatuur die als een tweede spoiler fungeert. Het designcentrum van Kia, dat in Frankfurt is gevestigd en voornamelijk uit Europese ontwerpers bestaat, is erin geslaagd een lijn te creëren die op geen enkele andere auto lijkt.
Opgetrokken knieën
Met zijn grote wielbasis van 2,90 meter en in de vloer gemonteerde batterij heeft de EV6 ruimte op overschot. Het zitgevoel is goed, eender waar, alleen zorgt de hoge vloer ervoor dat u achterin met opgetrokken knieën meerijdt. Het dashboard, uitgerust met twee schermen van 12,3 duim, is vrij overzichtelijk. De centrale multifunctionele aanraakbediening, voor zowel de airconditioning als het infotainmentsysteem, verloopt zeer intuïtief. De Kia zit boordevol kleine vondsten, zoals de in de rugleuningen geïntegreerde USB-C-poorten, en stijlvolle details zoals het stuurwiel met enkele naaf en de zwevende middenconsole.
De auto heeft een bagageruimte van 520 liter, vergezeld van een tweede ruimte voorin die plaats biedt aan de laadkabels. Hier bevindt zich ook het V2L-systeem, waarmee elk elektrisch apparaat van 220 volt kan worden aangesloten en door de batterij kan worden gevoed. Belangrijk nog: dankzij zijn elektrische architectuur van 800 volt kan de EV6 een laadvermogen van 240 kW aan. Zo wint u in slechts 20 minuten 80% van het 484 kilometer (WLTP) ver reikende rijbereik terug!
Conclusie
De EV6 is verkrijgbaar in drie versies: achterwielaandrijving met één enkele motor van 170 pk en een accucapaciteit van 58 kWh, of 229 pk en 77,4 kWh. Aan de top van het gamma prijkt een versie met dubbele motor, vierwielaandrijving en 325 pk. Deze laatste biedt indrukwekkende prestaties dankzij zijn hoge koppel.
In vergelijking met de Hyundai Ioniq 5 heeft de EV6 echter een "sportonderstel" dat veel te hard is afgveerd, waardoor ritten erg oncomfortabel kunnen worden. Jammer, want voor het overige rijdt de EV6 heel aangenaam. Hij heeft veel in huis om kopers te overhalen om over te schakelen op elektrische aandrijving. Het basismodel van de EV6 kost 43.990 euro.
Sterke punten
- Origineel ontwerp
- Ultrasnel laden op 800 volt
- Complete uitrusting
Kia EV6 325 pk
Lengte: 4,69 m
Breedte: 1.89 m
Hoogte: 1,55 m
Kofferruimte: 520 l
Gewicht: 2.015 kg
Gemiddeld brandstofverbruik: 17,2 kWh/100km
Vermogen: 325 pk
Koppel: 605 Nm
topsnelheid: 185 km/u
Acceleratie (0-100 km/u): 5,2 s
CO2-uitstoot (WLTP): 0 g/km
Basisprijs: 57.190 euro